Du har kanskje sett noen av Lars Martinsens verk, uten at du er klar over at det er han som står bak dem. Et soleklart eksempel er mange av skjerm-animasjonene til Rikstoto – godt synlig for folk flest i kiosker og bensinstasjoner i hverdagen.
– Det er veldig stas å se arbeidet sitt ute i verden, smiler han stolt mot Bransjemagasinets utsendte.
Han forteller med iver og entusiasme om hvordan kreativiteten og tegneinteressen fra ungdomsårene førte til en karriere innen 3D-design og grafisk formgiving. Han startet på Noroff Instituttet etter videregående, og fokuserte seg fort inn på multimedia-design og 3D. Etter planen skulle han gått løpet ut og tatt sin bachelor i Australia, men i stedet ble han tilbudt en jobb for visualiseringsselskapet Xvision AS. Han takket ja uten å nøle, og der ble han faktisk i over ti år.
– Jeg lærte utrolig mye under tiden i Xvision. Ikke bare faglig, men også det å være organisert og disiplinert, og viktigheten av å holde seg til avtalte deadliner og budsjetter!
I dag står den Hortensbaserte multimedia-designeren på egne bein, gjennom firmaet Harelabb. Med over 15 års erfaring i bransjen, skaper han innovative 3D-visualiseringer til boligbransjen, animasjoner, grafisk design som inkluderer brosjyrer, logoer og annonser, og profesjonelle nettsider til både små og store firmaer.
– Jeg fant tidlig ut at det er mange små og mellomstore bedrifter i lokalområdet som tror at det må koste så forferdelig mye å få litt profesjonell designhjelp. Jeg syns derfor at det er litt ekstra stas å få hjelpe dem som er i tidlig fase, som ikke har et så høyt budsjett – men som ville dratt stor nytte av litt hjelp med å profilere seg. Det handler bare om å om å tilpasse leveransen ut ifra hva kunden har råd til. Å hjelpe en liten eller ny bedrift med å finne sin grafiske profil er utrolig morsomt, og har ledet til noen kjempehyggelige samarbeid.
Den dyktige designeren understreker også viktigheten av sin kompetanse innen fotorealistisk 3D-visualisering for byggebransjen. Han mener at kompetansen innen 3D nok er selve grunnmuren som har gitt Harelabb livets rett.
– Det finnes jo mange kjempedyktige designere i lokalområdet, men det som skiller Harelabb litt ut, og som unngår at vi lokale småfirmaene går for mye i konkurranse med hverandre, er at jeg har denne kompetansen innen 3D-visualisering. Å bruke denne kompetansen på akkurat boligvisualisering var det naturlige førstesteget som ga Harelabb en ekstra streng å spille på, utdyper han engasjert.
Høsten 2018 fikk Harelabb muligheten til å visualisere de nyeste tegningene for CMs planlagte byggeprosjektet i Havneparten i Horten, noe som fikk mye oppmerksomhet.
– Å få visualisere et byggeprosjekt sentralt i Horten, som er tegnet av arkitektene fra selveste Snøhetta, har vært et av de store høydepunktene så langt i Harelabb, og noe Lars håper baner vei for flere lokale visualiseringsoppdrag.
– Jeg håper jo på at flere utbyggere og arkitekter i nærområdet ser de store fordelene ved å ha en lokal aktør på den fronten. Jeg sitter «rett borti gata», og kan bidra med visualisering helt fra konseptfasen til salgsprospektet.
Han forteller oss at nettsidene hans og jungeltelegrafen er det som gjør at oppdragene renner inn. Både små og store aktører i Horten, og Østlandet forøvrig, har benyttet seg av Harelabbs designtjenester gjennom årene som har gått, og det har blitt laget mange nettsider. Med et raskt klikk viser Lars oss hjemmesiden til den lokale trimgiganten Trimhuset, som har blitt et referansepunkt for hvordan han velger å designe nettsider for sine kunder; moderne, skalerbare, oversiktlige og enkelt for kunden selv å drifte.
– Trimhuset skal ha en stor takk for at Harelabb har fått et navn i lokalsamfunnet! Det at jeg tidlig fikk innpass som totalleverandør for dem startet jungeltelegrafen og åpnet muligheten for å lage nettsider for lokale aktører som Aqua-Spa, iTalent, Horten Bytri, NavyRace, Løveloftet, Hundekroken, Roma Akademiet, HK-Solutions, TD Profilering og mange flere.
I tillegg har Lars virkelig forsøkt å omfavne den flotte lokalpatriotismen i Horten, og samarbeider nesten utelukkende med designere, fotografer, reklamebyråer og trykkerier som er basert lokalt i Horten.
– Det er viktig prinsipp for både meg og de lokale kundene mine at alt som kommer fra Harelabb er «Made in Horten».