mobelmeglerne1mobelmeglerne7mobelmeglerne2mobelmeglerne9mobelmeglerne8mobelmeglerne6mobelmeglerne5mobelmeglerne4mobelmeglerne3

– Sortimentet vårt er helt ekstremt

Rimeligere og mer bærekraftig: Miljøfyrtårn-bedriften MøbelMeglerne AS, har et stort utvalg av brukte kontormøbler. – Vi har hele spekteret, og møblene ser ut som nye, forteller daglig leder og medeier Eric Sagen.

Eric Sagen hadde drevet med salg av kontorrekvisita i mange år, da han for ti år siden kom i kontakt med hovedaksjonær Tove Rotevatn, som var med på etableringen av selskapet MøbelMeglerne AS i 2001. Den drevne selgeren ble tilbudt jobb som selger i MøbelMeglerne, og resten er historie.


– Salg er det jeg er best på, og ting utviklet seg fort – så nå er jeg daglig leder og medeier i selskapet, forteller en munter daglig leder og medeier Eric Sagen.



Gjenbruk satt i system
MøbelMeglerne ble startet av Tove Rotevatn og hennes daværende mann, som allerede for 22 år siden så at det var et stort marked for brukte kontormøbler. De startet helt i det små, og kunne fort profesjonalisere sin forretningsidé med flere og flere møbler. I dag har MøbelMeglerne showroom og utstilling på Hvalstad i Asker, pluss et stort lager i Drammen.


– Under koronapandemien da folk hadde hjemmekontor, hadde vi daglig besøk av folk som ville kjøpe en kontorstol til hjemmekontoret. Men i dag har vi flest næringskunder, i tillegg til kommune, etater og Helse Vestre Viken som er en god kunde, utdyper Eric.


Alt MøbelMeglerne får inn blir nøye kategorisert og fotografert, og de har satt i system å merke hvert eneste produkt med varenummer. Ifølge Eric er logistikk og system nemlig helt avgjørende for å lykkes i denne bransjen.



– Vi må beskrive produktene veldig nøye på hjemmesiden, og være nøye med å opplyse om eventuelle feil. Men vi trekker også om møblene, i tillegg til at vi kjører full rens og service på alt som går ut. Ryktet går fort hvis vi leverer noe som ikke er tipptopp, understreker han.


Har hele spekteret
MøbelMeglerne selger også nye kontormøbler, men de har som hovedregel å ha 80 prosent brukt og 20 prosent nytt. Eric understreker at de kun tar inn det som de vet blir solgt videre, men likevel kaster de aldri noe. Det som ikke kan selges, blir isteden sortert og gjenvunnet til nye bruksmål.


– Kvaliteten til det vi selger er på topp, og sortimentet vårt er helt ekstremt. Vi har hele spekteret, og møblene ser ut som nye; det skal være gode og funksjonelle møbler, påpeker Eric. Fordelen med å handle hos oss er at vi alltid har varene på lager, for vi kan levere på dagen i motsetning til nye varer som ofte kommer langveisfra, forteller han videre.



MøbelMeglerne får ofte besøk av skoler og skoleelever som ønsker å lære mer om sirkulærøkonomi i praksis, noe som Eric synes er veldig gøy. Han er tydelig stolt av MøbelMeglernes sirkulærøkonomiske konsept, og forteller at de allerede for noen år siden henvendte seg til aktører som solgte nye møbler, for å høre om de kunne inngå et samarbeid.

.

– Da var det litt motstand, for mange aktører ville ikke ha noen nye inn på sitt marked. Men nå ringes vi ned av godt etablerte firmaer som ønsker å fremstå som mer bærekraftige ved å være med på det toget som går nå, forteller Eric.


MøbelMeglerne samarbeider i dag med den store kontormøbelaktøren Lindbak, som Eric snakker varmt om. Lindbak kan i samarbeid med MøbelMeglerne nå tilby brukte kontormøbler i sin nettbutikk, som kan sendes over hele landet.


– De er kjempestore, og det var en ære å bli spurt om vi ville bli en samarbeidspartner, konstaterer han med et smil.


Lys fremtid
Eric forteller videre at også møbelarkitekter har fått øynene opp for brukte kontormøbler den siste tiden. I den forbindelse jobber MøbelMeglerne tett med interiørarkitekter for å avdekke bedrifters behov på kontorfronten. Ifølge Eric er det populært å kombinere nye og brukte møbler på kontoret – og ikke minst satse større på rekreasjons- og loungeområder. Det levnes i hvert fall ingen tvil om at gjenbruk har kommet for å bli, og at stadig flere bedrifter gir seg inn i kampen mot bruk-og-kast-mentaliteten.



– Vi har tro på at gjenbruk har kommet for å bli, og det var på tide at flere og flere har fått øynene opp for det – ikke minst stat og kommune. I anbud fra kommunene, har «brukt» blitt en viktig faktor for å få lov til å bli en leverandør, og ofte må man ha Miljøfyrtårn og andre sertifikater for å få lov til å levere. Som en Miljøfyrtårn-bedrift ser jeg derfor veldig lyst på fremtiden til MøbelMeglerne, avslutter Eric.


Les mer...

2023-06-02 08.30

ringeriksbadet1

Trening for hele kroppen hos populært badeanlegg på Ringerike

Artikkel Ringeriksbadet på Helgelandsmoen i Ringerike kommune, er en helsefremmende møteplass for regionens innbyggere.
accept2

Erfaren og pålitelig renholds- og kantineaktør har blitt landsdekkende

Artikkel Med fokus på kvalitet, lang erfaring og effektivitet har renholds- og kantineaktøren Accept Servicepartner AS blitt en landsdekkende aktør som leverer renholdstjenester og kantinedrift til små og store...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    Arkiv