Kundene til Bodøbedriften er PostNord, Posten, Bring og større transportaktører. Rosvold MaskinDrift AS stiller med erfarne transportsjåfører og maskinførere som dekker alle behov.
– Vi vært såpass heldig at vi tre som kjører har jobbet med bilberging og kjørt søppel i tillegg til å ha kjørt containere og semitrailere. Vi satser på å være et trygt valg for våre kunder.
De tre faste ansatte tar oppdrag på fast og ikke-fast basis, og prøver å dekke behov der det oppstår.
– Vi har en fast løpende avtale med Bring Transport-løsninger på en bil som de har som vi kjører på i turnus. Og så rullerer vi på å kjøre den og vår som går hele tiden. Vi tar oppdrag og kjører bedriftenes egne biler og tar samtidig oppdrag med vår egen bil på kontrakt, sier daglig leder Alexander Rosvold.
Rosvold MaskinDrift AS leier ut sine tjenester i hele landet så langt de har muligheten til det.
– En av våre ansatte bor sørpå, så han kjører turnus her oppe i 14 dager og han er disponibel for kjøring i Hedmark og Østlandsområdet ellers, sier Rosvold og legger til at bedriften kan nås på vakttelefonen døgnet rundt.
Konkurranse blir kameratskap
– Vi anser ikke de andre bedriftene i bransjen som konkurrenter, vi ser på de som kollegaer. Vi gjør tross alt samme jobben og skal dra næringen i samme retningen, sier daglig leder.
Han peker på det økende antallet av utenlandske aktører på banen som setter sjåføryrket for norske ansatte i en presset situasjon.
– Vi skal ha norske sjåfører om 20 år også, da kan vi ikke snakke ned næringen for da kommer vi oss ikke videre om vi ikke drar lasset sammen. Det skal være et kvalitetsstempel å ha en norsk sjåfør – han har vokst opp på disse veiene og kjørt opp her og han skal være stolt av jobben han gjør, sier han.
Rosvold er bekymret for at sjåførenes og bileiernes holdning begynner å dale og kan skape farlige situasjoner.
– I pressituasjoner i bransjen ser man at holdninger begynner å gå ned, som igjen ikke er bra for næringen. Det ser man på kjøreatferd og sikkerhet på veien, at folk bryr seg mindre, sier han.
Rosvold MaskinDrift AS ønsker å være med å snu trenden og hjelpe å dra næringen i en positiv retning, forteller daglig leder.
– Vi vil gjerne vokse og få et bedre fotavtrykk i markedet, og være med å dra norsk transportnæring tilbake i lederposisjon i Norge. Det er ikke en jobb for bare én bedrift, men om vi er mange kan vi tilføre næringen noe positivt, smiler han.
Håndplukkede sjåfører
Rosvold er ute etter å utvide sitt knippe med håndplukkede ansatte, og er spesielt ute etter sjåfører med de rette holdningene og som har litt ”allround” erfaring.
– Jeg er i dialog med en ny sjåfør og vi prøver å studere markedet litt og så håndplukker vi litt. Da finner vi de rette sjåførene som kundene også vil ha.
Sjåfører med bred erfaring innen sjåfør- og føreryrket er oppmuntret til å ta kontakt med Bodøbedriften, og geografisk posisjon er ingen hindring understreker Rosvold.
– Det er mye flotte og flinke sjåfører, men det er ikke alle som passer i alle firma. Vi er spesielt ute etter en med de rette holdningene og være rett mann, sier han.
Han forteller at det for mange kan virke skummelt og usikkert med så stort utleie, men presiserer at de ansatte går på fast lønn og om det oppstår ekstra arbeid får de også betalt ekstra.
– Vi har en veldig grei pensjonsavtale som er den største hos Danica som vi er veldig fornøyde med.
Mest av alt er Rosvold opptatt av å ha et likemannskap i bedriften, der alle kan komme med forslag og verdsettes på lik linje.
– Vi har jo et hierarki, men når samtlige er i lag så er det ingen som vet hvem som styrer butikken. De ansatte har også drevet for seg selv tidligere og jeg kan lene meg litt på deres kompetanse som jeg selv kanskje mangler.
På fritiden blir også jobbryteren slått av, og de ansatte kan spille billiard på kveldstid uten at praten går i arbeid.
–Vi tilstreber å være en bedrift som du ønsker å være i og virkelig trives i, sier Rosvold.