XboXLab AS er en veletablert distributør innen laboratorie- og diagnostikkindustrien. Med et bredt produktspekter leverer selskapet medisinsk utstyr og diagnostiske produkter til sykehus, forskningsinstitutter og laboratorier. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 2016 av tre erfarne selgere som delte en visjon om å skape en ledende aktør i bransjen.
– Jeg hadde tidligere jobbet sammen med disse selgerne i et annet selskap, og vi bestemte oss for at vi en dag skulle samarbeide igjen. Det er ikke alltid slike planer blir en realitet, men for oss gjorde de det, forteller Jansen.
Gjennombrudd i det norske markedet
Jansen var i utgangspunktet skeptisk til å etablere en norsk avdeling, da han allerede hadde en stabil karriere og små barn hjemme. Likevel, etter at XboXLab i 2018 sikret et stort agentur som omfattet Norge, så han en betydelig forretningsmulighet. Uventet mistet selskapet agenturet i Norge kort tid etter, men Jansen hadde allerede satset fullt og var fast bestemt på å lykkes.
For å overvinne den utfordrende starten, leide han seg ut i en deltidsstilling hos en tidligere arbeidsgiver. Gjennombruddet kom da XboXLab vant sitt første anbud på levering av blodvipper til blodbanker i Oslo. Dette ble avgjørende for selskapets videre vekst og etablering i markedet.
I 2020 ekspanderte XboXLab til Finland og sikret ytterligere vekst gjennom oppkjøpet av det norske selskapet Medic24, som fokuserte på pasientnære analyser.
– Frem til da hadde vi primært samarbeidet med sykehus og store private laboratorier, men gjennom oppkjøpet fikk vi også tilgang til grossistmarkedet. Samtidig fikk vi inn Linn Therese Miller, som har styrket vår kundebehandling og administrasjon, forteller Jansen.
Vekst og fremtidsutsikter
Siden oppkjøpet har XboXLab opplevd en jevn vekst. I 2023 mottok selskapet Gaselleprisen for sterke omsetningstall, og i 2024 ble omsetningen nesten doblet sammenlignet med året før. Denne veksten er et resultat av strategiske investeringer og et kontinuerlig fokus på innovasjon og kundetilfredshet.
– Vi har store ambisjoner. Ved siste styremøte i Sverige ble det avdekket at konsernets samlede omsetning i Sverige, Norge og Finland oversteg 40 millioner kroner. Målet er å nå 60 millioner innen 2028, og jeg er overbevist om at vi vil lykkes, sier Jansen.
XboXLab har en mangfoldig og voksende produktportefølje. Sykehus er i dag den primære kundegruppen, men selskapet leverer også produkter til uavhengige laboratorier, forskningsklinikker, universiteter og grossister innen pasientnære analyser. Blant produktene er senkningsanalyser og urintester, som selges til grossister.
Satser på nye markeder
For å styrke sin posisjon ser XboXLab på muligheter innen nye markeder.
– Vi har hatt dialog med flere apotekkjeder og jobber aktivt med å inngå en avtale i løpet av året. Apotekene tilbyr i dag stadig flere helsetjenester som vaksiner og prøvetaking, noe som gjør dem til en spennende kanal for oss. Dersom vi lykkes i Norge, vil vi også utvide dette segmentet til Sverige og Finland, forklarer Jansen.
I tillegg satser selskapet på distribusjon av blodtypeinstrumenter og deltar i anbud for leveranser til referansesykehus i Norge.
– Anbudsprosesser kan være tidkrevende, men det norske systemet er rettferdig. Har man gode produkter, konkurransedyktige priser og solid service, har man en reell sjanse til å vinne, selv om produktet er nytt i markedet. Vår styrke har vært å fokusere på nisjeprodukter, noe som har gitt oss et sterkt fotfeste, utdyper Jansen.
XboXLab har etablert seg som en kvalitetsbevisst aktør og startet allerede etter et halvt år med ISO-sertifisering for å sikre høy standard i alle ledd.
Fremtidige muligheter
Selskapet har styrket sin kundekontakt med ansettelsen av produktspesialist Teresa Andersen i november i fjor. Med et sterkt fokus på fleksibilitet, personlig service og profesjonalitet, ser XboXLab frem til videre vekst i nye markeder.
– Vi har mange spennende kunder, blant annet et referanselaboratorium innen soppdiagnostikk. Vi ønsker også å ekspandere innen øyehelse og glaukom, et felt jeg har solid erfaring med fra medtech-bransjen. Vi er alltid på jakt etter nye, innovative leverandører, avslutter Jansen.