Innehaver Johnny Wu startet selv med å lage kombinasjoner med hovedvekt på smaker fra Kina, Vietnam og Thailand med innspill fra Japan og Korea da dørene åpnet i april 2016. Wu har i dag bygget videre på konseptet sammen med et team av kokker med bakgrunn fra steder som Sentralen, Maaemo og andre Michelinrestauranter. Sammen med den nye kjøkkensjefen, Joni Leskinen, har han utviklet Asian Box og laget crossover-retter til det franske kjøkkenet i asiatisk streetfood-stil som ikke ligner noe annet du har prøvd før.
– Vi er den første restauranten i Norge med denne type fusjon. Kokkene tilbyr en helt unik og spennende asiatisk tvist med crossover til det franske kjøkkenet med norske råvarer, sier Wu entusiastisk.
Hos Asian Box får du en blanding av spennende smaker som du aldri har prøvd før. Her får du søtt, salt, bitter og syrlig i en kombinasjon av matlagingsteknikker fra øst til vest som danner en smaksfusjon i særklasse.
Hva går disse unike smakskombinasjonene egentlig ut på? Wu forteller at kundene kommer blant annet for signaturretten BunBuns – dampet og frityrstekte buns fylt med konfitert andebryst toppet med en egen XO saus sammen med vårløk.
– En ekte slager som ikke går av mote, sier Wu og legger til at sammen med kjøkkensjefen har han nylig utviklet en rett.
– Det er oksekjake som er slowcooked med rosèsaus. Den smelter på tungen, sier han fornøyd
En annen unik kundefavoritt er Asian Roll – her har kokketeamet utviklet en type sushirull der langtidsstekt entrecôte er marinert med kinesisk pesto kombinert med japansk teriyakisaus.
Blant andre populære retter finnes Salmon Delight – norsk gravlaks på asiatisk vis, og Sechuanwok Spicy Rosé – en gammel familieoppskrift som blir servert i en claypot og kommer boblende til bordet.
– Selv om kombinasjonen av rettene er kompleks er den også enkel – hver smak blir fremhevet og komplimentert av den neste, og til sammen gir deg den en opplevelse du ikke har hatt maken til, sier Wu.
Suksessen til Asian Box krediterer Wu kundene og samarbeidspartnerne. Gjestene er overrasket over opplevelsen de får når de kommer hit – her får du noe du ikke har prøvd før eller kjente til – men ofte kommer til å elske.
– Kundene kommer ofte tilbake fordi de blir hekta på selve opplegget, kundekretsen vokser gjennom jungeltelegrafen.
Omtalene folk legger igjen på sosiale medier har også påvirket popularitetsveksten. Dette er Wu ydmykt takknemlig for.
– Jeg vil gjerne gi et stort takk til alle kunder som hjelper oss å spre budskapet, og som faktisk tar seg tid til å legge igjen omtaler.
Selve innredningen i den toetasjes restauranten rett av Bogstadveien har også et kreativt uttrykk som er en miks mellom restaurant og bar. Første etasje er mer avslappende, og i andre etasje er det dining. I andre etasje finnes det også mulighet for leie rom og en egen bakgård som selskaper kan disponere helt uforstyrret.
Selv om populariteten til konseptet har i dag tatt av var det en tøff tid i starten for Wu da han solgte leiligheten og investerte alt han hadde i restauranten for to år siden. Begynnelsen var vanskelig, og det kunne fort ha blitt en kort affære for eieren.
– Jeg gikk jo i supertap de første fire månedene, jeg omsatte ikke husleien min engang. Jeg sa at til min kone gjennom de tøffe tidene, at jeg gir meg ikke før jeg har fått et terningkast, men får jeg en treer så gir jeg opp.
Én måned før Asian Box hadde måttet stenge dørene, kom terningkastet fra Aftenposten – det ble en femmer! Like etter gav VG en firer og Dagbladet enda en femmer.
– Det er helt utrolig, sier Wu.
– Det er sjelden at en restaurant som var så ukjent, får så mange besøk fra de største avisene i landet iløpet av tre måneder. Da startet hele eventyret, men spesielt takket være organisasjonen 8.2 som bidro utrolig mye i tung start, sier Wu.
En organisasjon som Wu lar være hemmelig. Han oppmuntrer folk til å Google «8.2 lilleborg», hvis de vil vite mer om organisjasjonen.
– 8.2 er som et vakkert eventyr! sier Wu entusiastisk