En god løsning ved inngangspartiet – enten det er et kjøpesenter, kontorbygg eller en flyplass, er essensielt for at et bygg skal fungere optimalt i forhold til ventilasjon, sikkerhet og energibesparelse. Boon Edam, er et veletablert merkenavn som er godt representert i Norge, med en høy markedsandel på karuselldører og adgangssikkerhet. Det familieeide nederlandske selskapet, har en 150 år lang historie og drives i dag av tredje generasjon.
– Boon Edam er verdensledende innen sitt segment med fabrikker i Nederland, USA og Kina. Boon Edam AS i Norge, har hatt en veldig spennende reise, og i dag er vi 25 ansatte, forteller daglig leder Jon-Anders Knutsen innledningsvis.
Hever sikkerhetsnivået
Knutsen har selv jobbet i Boon Edam AS i 20 år, og ser nå en stadig økende etterspørsel etter sikkerhetsprodukter. Bedrifter ønsker å sikre seg på en annen måte enn tidligere, og i Boon Edam jobber man langsiktig med løsninger som hever sikkerhetsnivået fra en synlig barriere til en fysisk sperre.
– Siden Boon Edam alltid har vært langt fremme når det gjelder kvalitet og produktutvikling, fordrer det at vi må være fremst i utviklingen av nye sikkerhetsteknologiske løsninger, utdyper Knutsen.
Knutsen ser et klart skille før og etter koronapandemien i forhold til sikkerhet. I dag er det langt flere kontorbygg med flere forskjellige leietakere som har ulike sikkerhetsbehov, enn det var før pandemien. Det gir Boon Edam en ny mulighet å være med på reisen og utvikle nye sikkerhetsløsninger.
– Teknologien skyter fart, og vi jobber mye med å finne gode løsninger. I Norge er vi på noen områder litt tilbakeholdne med å ta i bruk ny teknologi, men Boon Edam er en sikker aktør som tester ut teknologi lenge før det tas i bruk på markedet, fastslår selger Morten Holmen-Jensen.
En karuselldør, er en svært viktig energibesparende del av et bygg, og per i dag jobber man med utvikling av nye teknologiske og innovative løsninger som gjør det mulig å effektivisere og fjernstyre med overvåking og kommandoer.
Det økte fokuset på sikkerhet, kan være et resultat av et mer usikkert verdensbilde.
– Vi kartlegger det man skal sikre seg mot, sier Knutsen og forklarer: Vi ser en klar trend der mange tidligere valgte såkalte speedgates i en resepsjon, og som nå velger å øke sikkerhetsnivået til mer høysikkerhetsløsninger i form av høysikkerhetssluser.
Satser stort på gjenbruk og bærekraft
Også med energibesparelse og brukervennlighet i høysetet, vil Boon Edam lansere en ny og revolusjonerende løsning innen få år. Denne løsningen vil ifølge Holmen-Jensen og Knutsen, løse flere av dagens sikkerhetsutfordringer i forhold til karuselldører.
I tillegg til sikkerhet, har den nederlandske produsenten rettet søkelyset mot bærekraft og gjenbruk de siste årene, med flere prosjekter som involverer gjenbruk av komponenter.
– Vi kommer til å satse enda mer på gjenbruk. Istedenfor å bygge en helt ny karuselldør, kan vi ta deler fra et eksisterende produkt og bygge om, slik at det passer dagens standard, opplyser Holmen-Jensen.
I forhold til bærekraft, er energitap knyttet til skyvedørsløsninger en vanlig problematikk i bygg. Ifølge Knutsen leveres det fortsatt mange bygg med skyvedørsautomatikk, noe som kan bidra til et unødig høyt energitap.
– Jeg mener det burde bli belyst mye mer. Vi har beregninger som kan vise til hvor mye et kjøpesenter eller kontorbygg kan spare på å benytte karuselldører fremfor skyvedører, poengterer han.
Vokser seg store med langsiktig fokus
Knutsen forteller at Boon Edam i Norge har hatt en stødig omsetning på 40-60 millioner kroner i året i mange år. I år ser det derimot ut til at Boon Edam lander på en god del økning i omsetning.
– Det har vært en utfordrende, men spennende reise. Salget av nye produkter har holdt seg relativt stabilt, men på service og ettermarkedet har vi hatt en betydelig vekst de siste to årene. Nå jobber vi på en annen måte enn vi har gjort tidligere, med tett oppfølging av kundene, forteller Knutsen.
Boon Edam vokser stadig også i resten av verden. I fjor ble det nye hovedkontoret i Nederland offisielt åpnet med markering av 150 år – med fornemt besøk av kongen av Nederland.
– Boon Edam har en langsiktighet i alt de foretar seg. I Norge har vi nå en større ordrereserve enn noen gang, og for vår del blir det en spennende reise inn i 2025 med veldig mange prosjekter som skal leveres, forteller Knutsen.
Selv om 2025 ser ut til å bli et toppår for Boon Edam i Norge, fokuserer man likevel langsiktig på videreutvikling av produkter og annet som skal skje videre ut i 2026 og 2027. Denne langsiktigheten er unik i bransjen, og gjør at Boon Edam kan seire med flagget til topps – år etter år.
– Vi skiller oss ut i mengden ved at vi skal være best på det vi driver med, og ikke noe annet. Vi er stolte av det vi leverer og vårt fokus er på høy kvalitet og produkter som varer lenge. Vi er ikke ferdig med et produkt etter at det er solgt. Alle prosjektene våre skal være et referanseprosjekt, og det betyr utrolig mye for oss at produktet fortsatt er i bruk og god stand selv etter mange år, avslutter Jon-Anders.