– Et rom og en kjøkkenløsning er med på å danne rammer rundt familiesituasjonen; en familie kan bestå av én person, et par i 60-årene som liker å lage mat og drikke rødvin, eller en småbarnsfamilie med fire barn. Når det kommer inn en familie med barnehagebarn, har de helt andre ønsker og behov enn en 55 åring som bor alene. Vi bruker mye tid på å forstå situasjonene til kundene våre og deres familie, for så å tilpasse våre løsninger, forteller Tone Cottingham, medeier i Svane Tønsberg.
Cottingham er utdannet sivilarkitekt, og jobbet flere år i IT-bransjen i utlandet før hun returnerte til Norge - med et sterkt ønske om å finne en jobb der hun kunne kombinere design og kundebehandling.
– Da jeg kom tilbake visste jeg at jeg hadde lyst til å jobbe med mennesker. Kjøkken ble det ultimate møtet mellom kunder og design, smiler hun.
Overveldende respons
Cottingham undersøkte hva andre kjøkkenbutikker i nærområdet kunne tilby – og ikke minst hva som manglet. Hun og interiørkonsulent Cecilie Brakstad, bestemte seg for å starte en butikk der de kunne ha mer fokus på mennesker og løsninger, framfor et litt ensidig fokus på skuffer og skap.
– Vi ønsket også frihet til å kunne levere spesialløsninger. I møbelkjøkkensjiktet er mye standardmoduler som blir skrudd sammen på fabrikk med få muligheter til endringer. Det var da vi søkte etter kriterier som «bredt sortiment» og «spesialtilpasninger» at vi fant Svane, et merke vi aldri hadde hørt om før.
Det skulle vise seg at Svane Kjøkken var ett av de største merkene i Danmark. Cottingham og Brakstad studerte sortimentet, Svanes forretningsmodell og besøkte fabrikken før de bestemte seg. I 2013 slo de to opp dørene til Svane Tønsberg.
– Responsen var overveldende og vi solgte åtte kjøkken i løpet av de tre første ukene vi holdt åpent. Vi var helt sjokkerte, sier Cottingham med en latter.
Faglig tyngde
De har hatt mye å gjøre siden oppstarten, og er i dag oppe i ni ansatte.
– Alle som jobber hos Svane Tønsberg har faglig kompetanse fra møbelbransjen eller innen design. Det er et krav for å jobbe her, men det betyr ikke at vi er like. Noen av oss er sterkere på romløsninger og de store linjene. Andre er veldig sterke på detaljer eller farger. Vi spør hverandre ofte om råd, og lærer stadig av hverandre, sier Cottingham.
– Vi prøver alltid å levere mer enn det kunden forventer. Det er liksom mantraet vårt. Hvis det kommer noen inn og vi ikke klarer å levere bedre enn det kunden kan forestille seg, så har vi lite å bidra med. Da kunne jo kunden ha tegnet kjøkkenet selv. De fortjener at vi bruker tid på å prøve å løfte en løsning, for kjøkken er en stor investering!
Hos Svane Tønsberg får du god kundebehandling hele veien. Interiørkonsulentene jobber med planløsninger av hele rommet. Alt blir tegnet inn og innredet på forhånd, ofte inklusive spisestue og stue hvis det er en åpen planløsning, for at kunden skal få et realistisk inntrykk av sluttresultatet.
– Vi hjelper mange ganger kundene med belysning også, for det er vanskelig å tegne lys.
Ganske ofte ser etter-bildene de får tilsendt av kundene når alt er ferdig, nesten helt identisk ut som 3D-tegningene i forkant av kjøkkenkonstrueringen.
– Jeg tror at vi kan gi kundene våre et lite stykke hverdagslykke gjennom å gi dem gode løsninger. Det kunden ønsker seg, kan vi ordne, smiler Cottingham.
Det bugner av ulike kjøkkenmerker, og nye kjøkkenforhandlere popper opp til stadighet. Men hva er det egentlig som utmerker akkurat Svane Kjøkkenet fra andre merker?
– Det ene er selve kjøkkenet,og det andre er måten vi driver på. Merket i seg selv, det brede sortimentet, for eksempel at vi har 70-, 90 og 1 meter-skuffer, ikke bare 60 og 80 cm. Vi får alt til å passe, og det kunden ønsker seg, kan vi stort sett ordne.
Cottingham forteller at flertallet kjøkken som selges i dag, kommer fra to store holdingselskaper. Det fører til at mye blir likt og uten særpreg. Svane Kjøkken derimot, er uavhengig av disse, og med en egen arkitekt som tegner en ny modell hvert år.
En vinner i prosjektmarkedet
Svane Tønsberg henvendte seg i utgangspunktet mest til privatkunder, men fikk ved en tilfeldighet et prosjekt med over 50 leiligheter. Prosjektet gikk bra og ganske snart skulle bli flere prosjekt. Nå jobber de mer aktivt med entreprenører, og knuser samtidig myten om at entreprenører kun bryr seg om pris.
– Det er så fint når entreprenører viser et ansvar – når de virkelig bryr seg om sluttproduktet. Man har hørt om dem som har kjøpt en leilighet og det første de har gjort er å hive ut kjøkkenet. Entreprenørene vi har jobbet for ønsker å bygge noe som er fint og som varer – en holdning som kommer både kunder og miljøet til gode.
Ifølge Cottingham er det blitt færre hvite kjøkken med tiden, og stadig flere mørke farger og ulike treslag. Hennes tips til dem som vil kjøpe seg et nytt kjøkken er å tenke helhetlig – å velge et kjøkken som kler både huset eller leiligheten og det en måtte ha av møbler og annet inventar.
– Vi prøver å få kunden til å tenke at et kjøkken ikke er et moteprodukt. Det skal stå i 20 år og bør stå seg i 20 år, avslutter hun.