SeaDrive AS utvikler innovative båtmotorer med el-drivlinje, og spiller mer enn gjerne på Vestfolds ærverdige vikinghistorie. Vikingene var jo selv innovative og forut for sin tid når det gjaldt båtkonstruksjon. For selskapet SeaDrive sin del, startet det hele med en forespørsel av det unike. Det lokale vikingmiljøet trengte en motor som skulle være så nøytral som mulig og sitte på utsiden av en vikingbåt slik at den kunne kjøre. Da satte gjengen i SeaDrive seg ned og begynte å tegne.
– Det er det som er så morsomt; 1000 år gamle vikingbåter som må løse en utfordring for å få lov til å kjøre!
Rendyrka konsept
Sture Karlsen forteller engasjert om hvordan vikingtiden helt plutselig ble en hverdag for det lille selskapet på fem personer. Motoren til vikingbåten er utviklet av dem, og med stolthet inspirert av gamle tanker. Karlsen forteller videre at dette gav spire til det modulære pod-konseptet.
– Vi syntes at dette var så spennende at nå rendyrker vi det! Dette har vært en litt sånn oppfinnelsesbedrift, men nå valgte vi å legge alt til siden og fokusere på det.
SeaDrive baserer seg på kulturen til gamle Engbo Innovations, som er et utviklingsselskap som ble solgt til Sleipner for en del år tilbake. De utviklet blant annet en båt med el-drivlinje for fem-seks år siden, og var ifølge Karlsen akkurat litt for tidlig ute.
– Det som var bra var at vi fikk ressurser til å drive el-drivlinja videre da Sleipner kom inn i bildet igjen. NODIN Innovations het selskapet da, legger Karlsen til.
– Vi baserer oss også på en 25-30 år lang kultur med å lage sea thrustere, og nå er vi klare til å gå ut på markedet. Vi har hatt første serien på prøve og nå har vi et reelt produkt, smiler han stolt.
Støtte fra alle hold
SeaDrive har skapt en ny æra i den maritime verden, der de ved hjelp av innovativ teknikk skaper et produkt med mange bruksområder, som er både vedlikeholdsfritt og miljøvennlig. Innovativ Norge og finansverdenen har allerede lagt sin elsk på ideen og gitt dem økonomisk støtte, og de har dessuten fått uventet støtte fra politisk hold.
– Vi har en teknologi, men vi ønsker å skape vår egen historie. Teknologi kan kopieres, men vår historie med Vestfolds maritime kultur og vikinger, er det ingen som kan kopiere. Det nytter ikke å komme fra Kina og late som du er viking, sier Karlsen med en god latter.
Politikerne har allerede gitt klarsignal om at de går gode for bryggelading på gjestebrygger. Å kunne seile i medvind uten motorstøy og kanskje spise en middag på Aker Brygge mens motoren lader er for mange en maritim drøm. Men der mener Karlsen at miljødebatten tar litt overhånd noen ganger. Han forklarer:
– Dette er miljø i beste klasse, for det trigger arbeidsplasser og klima – også er det penger å tjene på det. Jeg mener at miljødebatten overskygger hvor bra dette er. Vi er glad i miljø, men vi ønsker å snakke om det andre også!
Internasjonal lansering
Eier og innovatør i SeaDrive; Finn Limseth, kommer inn i samtalen.
– Man skal ikke kimse av hybridmarkedet. Foreløpig på batteriteknologien du får kjøpt i dag, så er vi konkurransedyktige på pris, vekt - og absolutt volum, til båttyper som går opp til 10-15 knop; seilbåter, husbåter og snekker, sier Limseth.
Potensialet til SeaDrive er unektelig veldig stort. Snart begir de seg ut på komponentmarkedet, og holder i skrivende stund på med å bygge opp et bibliotek av motorer. Gjennom nettsiden skal du ha mulighet til å selv legge komponenter i varekurven, og sette sammen din helt egne motor. Det er derimot den modulære podden de vil ut med internasjonalt, og det som satses stort på i disse dager.
I tiden som kommer skal gjengen i SeaDrive ut på flere båtmesser og utstillinger, avsluttet av en grandios internasjonal lansering på båtutstyrsmessen Mets i Amsterdam.
– Her satses det for fullt, smiler Limseth og Karlsen.
Om SeaDrive fortsetter å vokse i samme tempo, vil de på sikt trenge flere ansatte innen både mekanisk og elektronisk utvikling.
– Fremtidsvisjonen vår er å bli en norsk produsent av maritime el-drivlinjer, som speiler norsk kultur. Vi har store ambisjoner, og det er det lov til å ha, avslutter den engasjerte gjengen i SeaDrive.