Jaktentusiasten og jegeren Pierre Aker har skrevet hundrevis av artikler og flere bøker om jakt og fiske, men ble for alvor en kjent karakter i jaktverdenen da han for rundt 15 år tilbake laget en film om hvordan man lokker til seg rådyr. Den suksessfulle DVD-en som forklarer hvordan jegeren kan lokke til seg rådyr i tiden som bukkene er i brunst, ble starten på et stort eventyr som fikk det passende navnet Brunst AS.
– Det startet med at jeg var på fisketur med en kompis, som hadde med et videokamera han nettopp hadde kjøpt. Han lagde en rask film av turen vår, brant den på en plate og gav meg den. Da kom jeg på ideen om å lage en film om det jeg har skrevet så mange artikler om: hvordan man lokker til seg rådyr, forteller Pierre, daglig leder og eier av Brunst AS.
Fra DVD-film til jaktutstyr
Sagt og gjort, så ble filmen produsert – med Pierre bak kameraet. Filmen ble distribuert til flertallet butikker og ble en kjempesuksess. Etter hvert ville den erfarne jegeren starte egen nettbutikk og selge filmen gjennom Brunst.no.
– Jeg begynte å selge filmen i nettbutikken, men så syntes jeg det var så teit å bare selge ett produkt i nettbutikken, så jeg begynte å selge lokkefløyter til å lokke rådyrene. Og så har det rett og slett ballet på seg, forklarer Pierre.
Helt siden oppstarten har de spesialisert seg på å kjøpe inn store restpartier av fjorårets kolleksjoner av jaktutstyr, deriblant jakker og støvler, som de selger svært billig.
– Vi har fantastiske priser basert på de innkjøpene, og de jakkene og støvlene var ikke noe dårlige i fjor. Det er stort sett brunt og grønt alt sammen, så det gjør jo ingenting, sier Pierre med et smil.
Gøy på landet
Reisen til Brunst.no fra en liten nisjenettbutikk til en stor aktør med et bredt utvalg av jaktutstyr, har mildt sagt vært formidabel, og firmaet til Pierre har blitt gasellebedrift to ganger. Brunst.no har til og med hatt en butikkplassering på Jessheim Storsenter i noen år, men etter at de flyttet butikken fra storsenteret og ut på landet da korona-pandemien startet, er slagordet i dag: «Helt på jordet, gøy på landet».
– Vi er i utgangspunktet mye mer fornøyde med å være her. Vi styrer dagene våre selv og er fornøyde med det, medgir han.
De merker likevel godt at utflyttingen fra storsenteret resulterte i mindre impulskjøp og færre kundebesøk. Likevel klarer den fysiske butikken på Holter i Nannestad seg godt fordi de yter en service som man ikke opplever alle steder.
– Vi er opptatt av at kundene skal få en oppfølging. Her møter de likesinnede som er gode i faget og som er jegere alle sammen. Jeg har merket meg et par ting med andre konkurrenter, og det ene er at de aldri tar telefonen, og det andre er at varene man ser i nettbutikken ikke finnes på lager. Når kundene ringer til oss skal de få snakke med noen og få hjelp, og det du ser i nettbutikken vår har vi alltid på lager, understreker Pierre.
Nå har Pierre akkurat kjøpt en stor gård i nærheten av butikken, og er klar for å trekke seg tilbake etter et langt yrkesliv i salgsbransjen. Det vil si om den rette personen dukker opp og vil ta over butikken…
– Hvis det er noen der ute som vil kjøpe butikken min, så er det bare å ta kontakt. Det er store muligheter for nye krefter, for denne butikken har livets rett, det er det ingen tvil om, fastslår Pierre avslutningsvis.