ŠKODA har lenge ligget langt fremme når det kommer til smarte, gjennomtenkte løsninger som gjør hverdagen enda litt enklere for dagens bilsjåfører. Og med den splitter nye SUV-en ENYAQ IV, får ordet «smart», en helt ny betydning.
– ŠKODA har et slagord som lyder; «simply clever». Det vil si at inni bilene, vil du finne masse smarte løsninger; banale, enkle ting som gjør at Škoda skiller seg ut, forteller Geir Nilsen, daglig leder i Grenland Bilservice AS.
Oppfinnelser for en bekvem hverdag
Paraply i dørene, unike bagasjeromsløsninger, en rekke smarte oppbevaringsmuligheter og innebygd isskrape i bensinlokket, er bare noen av Škodas kjekke oppfinnelser.
– De er tipptopp moderne på alt av sikkerhets- og komfortutstyr, og bilene er komfortable og stillegående, forteller Geir videre om hva som utmerker ŠKODA.
Nå i disse dager, åpner Grenland Bilservice snart opp for utrulling av de mange forhåndsbestilte ENYAQ-ene, og Geir gleder seg stort til å snart kunne overlevere bilene til spente kjøpere.
– ENYAQ IV, er den første helelektriske SUV-en som er stor nok i forhold til sin prisklasse. Tidligere har du måtte kjøpe en Tesla eller betale opptil én million, men nå kan du få en flott ENYAQ fra 400 000 opp til 600 000, smiler Geir.
ŠKODAs nye ENYAQ, er en firehjulstrekker med en rekkevidde på inntil 528 kilometer, og kommer med takstativ og tilhengerfeste. Bagasjerommet rommer hele 585 liter – og er derfor ansett som den perfekte familiebilen.
– Den er stor nok, og har bra rekkevidde. Det som gjør den så bra er at den er så stor og romslig, sier Geir og smiler.
– ŠKODA har biler som passer godt for alle; firehjulstrekk og familievennlige biler som er perfekt for det norske markedet, fastslår han.
Ivaretar kundene på en god måte
Grenland Bilservice AS, ble etablert i 1990, og feiret 30 års-dagen på et noe dempet korona-vis i november 2020. De er en lokal generasjonsbedrift som setter kundebehandling svært høyt, og får til gjengjeld flere lojale kundeforhold som følge av at de ivaretar kundene sine på en god måte.
– Vi er en bedrift som er veldig tuftet på menneskelige verdier. Det vi scorer høyest på er kundetilfredshet. Grenland Bilservice, er en beina-på-jorda-bedrift som det er hyggelig å være innom, og der det ikke er formelt - hverken klesmessig eller på andre ting, utdyper Geir.
De har vært merkeforhandler for ŠKODA helt siden oppstarten, og selger gjennomsnittlig rundt 550 brukte og nye biler i året. I tillegg har de et verksted som tar seg av alt innen service og vedlikehold, bortsett fra karosseri og retting; skader og større ting, som går videre til samarbeidspartneren Bilskadesenteret.
Stabil og god kunderespons
Gjennom ŠKODAs egne kunderespons; SCX, blir salgsavdelingen og verkstedet jevnlig målt og evaluert på kundeservice, der de alltid oppnår jevne, gode resultater.
– Kunderesponsen på salg, er veldig stabil – vi har jo 50 år til sammen her i butikken. Og verkstedkundene våre er generelt veldig fornøyde med at vi er så løsningsorienterte. Vi kaster oss rundt, og løser ting kjapt, sier Geir med et smil.
– Vi skal stå for det vi gjør, og blir det noe feil, da rydder vi opp! Du får den oppfølgingen du skal ha, understreker han.
Geir synes det skal bli spennende å se hva som blir trenden fremover i forhold til bilkjøp. Han har lagt merke til at langt færre besøker butikken fysisk, mens langt flere henvender seg på telefon og epost.
– Da jeg begynte for ti år siden, snakket man om at man normalt sett hadde seks til syv besøk i butikken før de handlet. Nå er det cirka 1,3. Så vår viktigste jobb, er å sørge for at vi har de rette bilene på utstilling, og jeg tror at tilstedeværelse blir kjempeviktig fremover, avslutter han.