Smart-Truck AS ble etablert i 2018, og var på den tiden den eneste truckprodusenten i verden som satset for fullt på litium og elektriske trucker for å fase ut diesel.
– I truckverdenen var vi «unggutta» som ikke var tørre bak øra, spøker salgsansvarlig Yngve Lofthus Teigen.
– Vi kom inn som en outsider og hadde lyst til å bringe noe nytt til markedet, spesielt truckmerket EP, forteller han videre.
Tidsbesparende lading
EP Equipment var et relativt ukjent merke her til lands i 2018, men gutta i Smart-Truck ønsket å løfte det innovative merket til nye høyder ved å gjøre flere bedrifter bevisste på de mange fordelene til de elektriske truckene.
– De elektriske truckene som har gått i Norge hittil, har hatt store blysyrebatterier hvor man nesten må ha en egen infrastruktur i forhold til lading og sikkerheten rundt det, forklarer Yngve.
Blysyredrevne batterier krever blant annet spesielle ladesoner, luftavsug og vannfyllingssystemer – som tar unødvendig lang tid og som må følges med på hver dag.
– Truckene til EP er 100 prosent vedlikeholdsfrie, og man lader batteriene på samme måte som en mobiltelefon. Om man ikke har tid til å lade den til 100 prosent, så kan man sette den på lading i en pause, og lade den opp til 60-70 prosent sånn at man kan jobbe ut dagen. Én av mange fordeler med litium. På blysyre må man gå gjennom hele ladesyklusen, som fort er på 8 til 12 timer kontra litium, opplyser Yngve.
De høyfrekvente laderne som lader opp truckenes litiumbatteri, bruker kun én og en halv til to timer på å lade opp et stort batteri som deretter varer en hel arbeidsdag. Det gir langt flere muligheter og en helt ny hverdag for større bedrifter der personalet ofte går på skift.
– Vi synes det er rart at det ikke har vært mer fokus på batteriteknologien. Det var mye av grunnen til at vi startet, for nå har vi mulighet til å løfte opp noen som går «all in» på litium og få dem inn på det norske markedet, sier Yngve.
Sikkerhet i høysetet
Ikke nok med at litiumbatterier lades opp mye raskere enn blysyredrevne batterier, men litium er dessuten både mer miljøvennlig og i tillegg et langt tryggere alternativ.
– Li-Ion, som vi bruker, må man nesten fysisk tenne på for å få til å brenne! Ved en krasj er det derfor umulig at det begynner på brenne, og det er uhyre viktig for et lager å ha sikkerheten på stell.
Hvert enkelt batteri er samtidig bygget inn med en liten datamaskin som sitter inni batteriet og overstyrer både trucken og batteriet hvis den fanger opp noe som er utenfor parameterne.
– Da kutter den alt, og man får ikke gjort noe mer før en tekniker kommer og ser på saken. Det er en sikkerhetsgreie som er veldig viktig å ha, fastslår Yngve.
Yngve forteller at de i starten ikke ble tatt seriøst med sine litiumdrevne elektriske trucker, men at mange av de markedsledende produsentene nå har begynt å komme med litiummodeller. I dag er det stadig flere bedrifter som overveier å gå over til litiumbaserte eltrucker.
– Jeg skal ikke skryte på oss at vi har gått opp den løypa, men vi har i hvert fall vist at det er mulig, konstaterer Yngve med et smil.