Det er ingen hemmelighet at ŠKODA er store på fossilbiler. Faktum er at ŠKODAs aller første elbil kom først i 2019 med CITIGOe iV.
– Før det og i stort sett hele 2019, har vi hatt fossilbiler, og i det markedet har vi vokst hele veien. Selv i 2020, som er et vanskelig år på grunn av korona, så har vi enorme salgstall. Det skyldes mye at vi har hatt riktige modeller i markedet av fossilbiler, og vi har aldri solgt så høy dieselandel som vi har gjort i første halvdel av 2020, forteller salgs- og markedssjef i ŠKODA Møller Bil Rud, Espen Storvik Kristiansen.
Lang reservasjonsliste
ŠKODA har derimot langt ifra ligget på latsiden når det kommer til det grønne skiftet.
– Vi har forberedt oss på elbil-æraen i godt og vel to år, fra VISION-e ble vist i Genève for noen år tilbake, fastslår daglig leder Arnfinn Aaserud.
Etter at VISION-e ble lansert, førte det senere til VISION iV som igjen ble til den storslagne dagsaktuelle elbilen ENYAQ iV. Arnfinn og Espen forteller at de begynte å registrere de første kundene på reservasjonslisten allerede i juni 2019, før salget av ENYAQ iV endelig kunne starte den 2. september i år.
– Det som var mantraet vårt på ENYAQ, var at den elbilen skal være vår første elektriske familiebil, og på den skal vi være like gode på alle områder som på en fossilbil. Vi skal fortsatt være gode på ENYAQ med det vi er gode på med dagens modeller, smiler Espen.
En ny æra
ŠKODA trives godt i den nye æraen. Plutselig befinner vi oss i en tid med elektrifisering og modernisering av konvensjonelle fossilbiler. Veien fra fossil til elektrisk, skal ikke være spesielt merkbart for kundene. De skal bli møtt med den samme, gode servicen og høye kompetansen som alltid.
– Det kundene er kjent med at ŠKODA er gode på, skal de fortsette å kjenne igjen. Vi har jobbet hardt med salgsprosesser, og på å være gode på det før elbilene kom. Hvis vi tenker at vi må vente til elbilen kommer, så skjer det ingenting. Vi har jobbet hardt med det vi har, mens vi har ventet på det vi nå får, sier Arnfinn.
Ser og lytter til kunden
Espen poengterer at det både for dem og for ŠKODA sentralt, er ekstremt viktig med et stort fokus på salg og oppfølging gjennom å lytte til kunden og kartlegge kundens behov.
– Å bli sett er definitivt viktig! Alle ønsker å bli sett og lyttet til. Det er jobben vår å passe på at kunden får det de er ute etter. Vi er opptatt av å finne det produktet som kunden trenger og som dekker kundens behov. Det gir de mest fornøyde kundene, understreker Espen.
– Og klarer vi det, så er veien til salget veldig mye kortere, legger Arnfinn til og smiler.
Ny OCTAVIA på vei
I 2021 får ENYAQ-ene sitt inntog på veiene. Forhåndssalget er i skrivende stund godt i gang, og det holdes daglig kundemøter som ikke altfor sjelden resulterer i en bestilling av bilen. En annen gledelig nyhet, er at det er andre modeller på vei – blant annet en splitter ny fjerde generasjon OCTAVIA.
– Den har ikke kommet til landet ennå, men vi forventer å få de første bilene nå mot slutten av 2020. Den kommer til å bli uhyre viktig for oss også i 2021.
Espen forklarer videre:
– Det er mange OCTAVIA-eiere der ute som kanskje ikke skal ha en ENYAQ iV, men en ny og meget teknologimoderne OCTAVIA, med nye motoriseringer, plug-in hybrider, mildhybrider og selvfølgelig firehjulstrekk kombinert med DSG automatgir, sier han og poengterer at den fortsatt vil fås med oppgraderte diesel- og bensinmotorer som gir lavere utslipp.
Pandemien setter kjepper i hjulene
Covid19 har ikke ubemerket satt sine spor i bilbransjen, og selv om bilsalget går så det suser, har pandemien ført til lockdowns og midlertidige fabrikknedstengninger. For ŠKODAs del ble produksjonen i Tsjekkia stengt i seks uker, noe som resulterte i forsinkede bilmodeller.
– Jeg har en følelse av at vi har venta litt på enkelte motoriseringer, typegodkjenninger og tall, bekrefter Arnfinn.
Espen legger til at det er nye utslippsnormer i forhold til WLTP, som fabrikken nå må ta hensyn til. Han utdyper nærmere:
– Fabrikken som produsent må oppgradere motoriseringen for å imøtekomme Co2-krav som produsentene har. Det går på typegodkjenning av biler som fører til forsinkelser på COC- dokumentene, som gjør det norske markedet vanskelig fordi du kan ikke beregne avgift på en bil uten en COC-godkjenning.
Forhåpningen er at ŠKODA Møller Bil Rud snart kan presentere en utstillingsbil av modellen ENYAQ IV.
– Mange vil ta, føle og kjenne på bilen, så vi gleder oss til vi får bilen fysisk i butikken, sier Arnfinn og Espen avslutningsvis.