Rørlegger Tollefsen ble etablert i Egersund i 1876, i samme tiår som verdens første bil ble bygd. Tygg litt på den! De er landets andre eller tredje eldste rørleggerfirma. Hopper vi 110 år frem i tid, etablerte Vidar Volden sitt eget firma i 1986. Etter en omfattende prosess fusjonerte de to rørleggerne i 2011. Volden Tollefsen AS var en realitet. Med 30 ansatte jobbet de i starten mye mot store industribedrifter.
- I dag er vi størst på boligblokker, barnehager, skoler og liknende bygg. I det siste har vi også fått mange større eneboliger. På boligblokker gjør vi alt innen VVS, varme og sprinkelanlegg, bortsett fra prosjektering. Den biten er det andre som gjør for oss. I tillegg har vi en egen avdeling som driver kun med bad i boliger og hytter for privatkunder. På store prosjekter får vi enormt mye tilbakemeldinger på at vi har gode systemer som fungerer.
Volden Tollefsen AS er en ledende aktør i sin region som strekker seg fra Flekkefjord, Sirdalen og Sandnes.
Hovedkontoret med showroom og utstillinger ligger i Egersund, men de har også en butikk i Sokndal. I sortimentet her finnes ikke bare rørleggerprodukter, men maling, rengjøringsroboter og en egen avdeling for arbeidstøy. Som Volden sier, på småsteder må man kunne dekke litt forskjellige behov. Det gir naturlig nok også firmaet flere bein å stå på.
- Av produkter selger vi blant annet varmepumper. Her har vi gått helt vekk fra billigmerker, og fører kun varmepumper fra kvalitets-leverandører. Ellers vil jeg fremheve at vi selger Jets-toaletter, som er vakuumtoaletter. De er miljøvennlige, og bruker faktisk bare fem desiliter med vann per spyling. Et vanlig toalett bruker mellom fire og seks liter, avhengig av type. Her tenker man på både miljø og utslipp, og de åpner opp for veldig mange muligheter. Jets vakuumtoaletter er helt luktfrie, og passer bra på hytter og steder med og uten strøm, hvor man ikke er tilknyttet offentlig kloakk.
Toaletter med selvspyling og kraner med kokende vann
Som i de fleste andre bransjer har elektronikken også inntatt rørleggerfaget. Avanserte produkter som toaletter med selvspyling og tappekraner med kokende vann er bare begynnelsen. I dag er det et krav at alle hus som har oppvaskmaskiner skal utstyres med følere som stenger vanntilførselen ved den minste vannlekkasje.
- Disse kan også styres med en app på smarttelefonen. Så hvis man sitter på hytta og tenker “søren, jeg glemte å stenge av vannet”, kan man enkelt gjøre det med telefonen. Det er bare å spørre oss om tips og råd når det gjelder trådløse styringer og annet, vi hjelper til. Vi har selv begynt å ta i bruk en helt ny app nå. Med den kan rørleggerne våre styre at det går en sms direkte ut til kunden når de er på vei, de kan ta bilder underveis i prosessen og registrere HMS-rutiner. Når hele jobben er ferdig, går all informasjon direkte fra telefonen og inn på en server hos oss. Det gjør at vi sammen med fakturaen kan velge å sende en fiks ferdig rapport med bilder og alt til kunden, noe som gjør kravene til dokumentasjon så utrolig enkelt. Det er helt fantastisk, og vi har fått utrolig mye gode tilbakemeldinger på dette fra kundene!
Rogalandsfirmaet er medlem av Varme & Bad, og er blant de største butikkene i kjeden i sitt fylke. Vidar Volden synes det er mange fordeler ved å være med. Blant annet nyter de godt av felles profilering og landsdekkende avtaler som kjeden har inngått. Volden Tollefsen AS har derfor en avtale med de største forsikringsselskapene i distriktet. V&B er også veldig gode på å kurse de ansatte. Viktigheten av å holde seg oppdatert på produkter i dag kan ikke undervurderes.
- Driften vår er delt opp i avdelinger. Vi har én som styrer de store prosjektene våre, én som er prosjektleder for modernisering av bad, hus og hytter, og så har vi én som styrer forsikringsjobbene. Det fungerer veldig bra. Fem medarbeidere rullerer også på å dekke vakttelefonen vår, for å yte best mulig service.
Dagens stab på 29 ansatte er en sammensveiset gjeng som trives på jobb. Et bevis på det er at bedriften de fire siste årene hatt under to prosent i sykefravær, og det er de veldig fornøyde med, forteller Volden. Gjennom faste møter, sosiale samlinger og en lukket Facebook-gruppe snakker de sammen og deler informasjon. I tillegg er de opptatt av å alltid ha lærlinger, og fagansvarlig er med i opplæringsnemda.
- Jeg ser positivt på den videre driften. Vi merker en enorm oppgang nå, og har gode ordrereserver. Det er servicen som gjør at vi får kunder, og det er den vi vinner på. Jeg sier at det er aldri farlig å gjøre en feil, for det er da du får muligheten til å vise hvor god du er til å rette opp.