Torggata, den travle og velbesøkte gata som ligger nærmest perfekt plassert i hjertet av Oslo sentrum, ble kåret til Oslos mest trendy gate i 2017. Med flakkende blikk fra den ene butikken til den andre, er det spesielt én butikk som skiller seg ut i mengden og mylderet av butikker i Oslos hippeste gate. Vi går inn dørene til butikken Qomo, der vi møter en smilende og imøtekommende daglig leder som mer enn gjerne slår av en prat med kundene som kommer innom. Ofte over en kopp kaffe.
Kaja Sæther er daglig leder og eier av den eksklusive men samtidig folkelige livsstilbutikken Qomo. For bare noen få år siden lå det en kebabsjappe i de samme lokalene, men det er det lite som minner om i dag. Avgjørelsen om å tørre å starte noe eget lå langt inne, men sammen med samboeren Chris, tok hun sjansen og hoppet ut i det.
– Jeg syns jo vi har et veldig spennende konsept. Vi er ikke helt som alle andre, og vi prøver å selge inn en følelse. Vi er veldig serviceinnstilt, men vi vil ikke være den «pushy» selgeren. Isteden slår vi av en prat og byr på kaffe - det er der vi vil være, utdyper Sæther med et smil.
Merkevarene som Qomo fører, er anerkjente kvalitetsmerker som blant annet Ganni, Samsøe Samsøe, Arnie Says, Tom Wood, Wood Wood, Rodebjer og Cala Jade. Gjennomsnittskunden er en kvinne på 25-40 år, men de har samtidig et stadig økende sortiment på herresiden og et ønske om å satse mer på herrene med unge og trendy merkevarer.
– Vi er faktisk de eneste i Norge som fører streetmerket Daily Paper, sier Sæther entusiastisk før hun fortsetter:
– Qomo er et livsstilkonsept der du finner veldig mye forskjellig; interiør, bøker, sykler, krydder og såpe - men med hovedvekt på klær. Her kan du finne noe for enhver smak!
Med en frodig og trivelig bakgård, åpner Qomo opp dørene til forskjellige events som konserter, utstillinger og feiringer av alle slag.
– Vi har værtscene for By:Larm og Musikkfest, som har blitt lansert her tre år på rad siden vi startet opp i 2015.
Sæther forteller videre om fremtidsplanene hun har for Qomo. Hun liker å ha kontroll, og for henne er det viktig å få være nyskapende og kreativ i Qomos ånd. Derfor har hun nylig gått inn i rollen som ansvarlig for sosiale medier, nettbutikk og alle innkjøp, og jobber mer i kulissene.
– Sånn som det er nå, ønsker vi å satse 100 prosent på å optimalisere Qomo. Vi ser jo at mye av handelen i dag foregår på nett, og det er viktig for oss å være med på den utviklingen, forteller hun.
Qomo er samtidig veldig frampå når det kommer til trender og inspirasjon, og er kjent for å spå neste års trender på motefronten. Skal vi tro Sæther, fortsetter 2018 i samme ånd som hittil: med «Clueless»-inspirert 90- tallsmote der rutete blazere og bukser i kombinasjon med sneakers à la «dad shoes», vil dominere høstens motebilde.
– Men neste år er det pastellfarger som gjelder. Gule og lilla duse farger, gjerne kombinert. Det kommer også til å bli en del beige og naturlige toner.
– Jeg synes at alle kan gå meddet de ønsker selv og som gjenspeiler sin personlighet. Qomo ønsker å være et forbilde for de yngre og en inspirasjon for de eldre, presiserer Sæther.