Bilia Follo BMW, opplever i disse dager en utrolig utvikling både på ny- og bruktbil. Ikke nok med at BMW har sluppet sine elektriske modeller som perler på en snor, men vi nordmenn har i pandemien vært mer enn villige til å bruke feriepengene på bil istedenfor sydenturen.
– Både 2020 og 2021 har vært veldig bra og utrolig spennende for oss. Det har vært gode år, og faktisk stikk motsatt av det man skulle tro med nedstengingen, forteller plassjef Thomas Michael Walston i Bilia Follo BMW.
Doblet salget
Nøkkelen til suksess i en tid der alle plutselig måtte tenke desinfisering og Korona-sikkerhet, bestod for Bilia Follo BMW i å raskt tilby digitale kundemøter, sende papirer digitalt på epost istedenfor fysisk, og å overrekke bilene utenfor. Bilia Follos evne til å snu seg raskt om, gjorde at de har mer enn doblet salget de siste to årene.
Men det er ikke bare bilforretningens fremoverlente tankegang under pandemien, som skal ha all ære for salgssuksessen. BMWs nye elektriske biler har selvsagt en finger med i spillet. De totalt fire elektriske hybridmodellene fra BMW; i3, iX40, iX50 og iX3, har alle blitt umåtelig populære, men da BMW nylig lanserte iX-serien med iX40 og iX50, gikk det en kule varmt hos BMW-forhandleren på Follo.
– Salget startet i mars i år, men lanseringen startet først nå. Veldig mange kjøpte den usett, men vi har merket stor effekt av at folk nå kan prøve bilen. Vi har to demobiler til prøvekjøring, og det har vært fullt trøkk hver dag. Etter prøvekjøring, så bare gliser de, og noen tviholder på nøkkelen fordi de ønsker litt mer tid med bilen! De har et smil om munnen og synes at bilen er en drøm å kjøre, forteller Thomas og smiler stort.
– BMWs identitet og DNA er blitt videreført i de elektriske modellene; BMW-genet er gjennomsyret i alle ledd i bilen, og det merker vi veldig godt. BMW treffer veldig bra på styrefølelsen og kjøregleden, og alle som prøver den sier at det er BMW-genet hele veien!
Null ladeangst med lang rekkevidde
Thomas mener at iX-modellene er en skikkelig «game changer» i bilbransjen. Med et hypermoderne touchpanel på innsiden som har alt du kan tenke deg av digitale funksjoner i tillegg til apper for alt mulig, er det likevel både brukervennlig, intuitivt og lett å lete seg frem i menyen.
Med en bakkeklaring på 20 centimeter og hengerfeste med en kapasitet på to tonn, er det dessuten en fin og allsidig bil som kan brukes til alle formål, samtidig som en lang rekkevidde lar deg komme dit du vil. Bilia Follo BMWs demobiler, bekrefter at iX40 har en rekkevidde på 400 kilometer, mens iX50 kan skilte med en rekkevidde på 600 kilometer. Thomas forklarer forskjellene mellom de to ganske like iX-modellene:
– iX50 har firehjulstyring og luftunderstell som standard, og det er ikke mulig å få på iX40 men begge er utstyrt med Xdrive . Begge er «game changere», og med hurtiglading lader de dessuten 80 prosent på en halvtime, og det er ganske bra. iX40 og iX50 er veldig gode biler til en veldig konkurransedyktig pris!
God beinplass
Mange kunder – både små og store av vekst, vitner dessuten om en sittekomfort som er helt utenom det vanlige. For enten du selv er 160 eller 210 centimeter over bakken, så sitter du garantert komfortabelt i setet på en iX. Flere av letthetskomponentene er nemlig blitt flyttet fra innsiden til motorrommet, noe som gjør at du får større plass til beina.
– BMW har knekt koden på å finne et universelt sete. Det er ikke seteforlenger på den lenger, men likevel passer den deg med lengre bein. Alle kunder som sitter inni bilene, har sagt at de sitter så godt og har god beinplass foran, fastslår Thomas.
Samtidig som BMW holder kortene tett til brystet når det gjelder kommende modeller, tilsier ryktebørsen at 2022 blir et spennende år på BMW-fronten. Det som i hvert fall er helt sikkert er at BMW kommer til å ri lenge på iX-bølgen.
– Det kommer alltid noe bra fra BMW, og vi vil nok se effekten av disse to bilene ut i neste år også, siden trykket er så stort, smiler Thomas.