Akershus Auto AS, ble startet i 2005 av Paul Bjørnevåg og hans kone, Tove Bjørnevåg, som er daglig leder. Den gang lå bedriften på Olavsgaard, før de flyttet til Lørenskog seks år senere. Siden 2017 har man hatt lokasjoner på Kløfta, med verksted og produksjon i samme bygg. Siden oppstarten har Akershus Auto hatt fokus på salg og import av varebiler, kjøle- og frysebiler, og leverer skreddersydde varebilløsninger til bedriftskunder og kommuner.
– Vi bygger biler som holder akkurat riktig temperatur, og som er godkjente for å frakte mat og medisiner. Vi selger våre egenbygde biler på opptil 3,5 tonn, og vi kan bygge alt selv her ved verkstedet. Det er vi ganske unike på i Norge, forteller Paul innledningsvis.
Rask levering
Mens selve chassiset kommer fra bilfabrikken, blir innredningen skreddersydd ved verkstedet på Kløfta. Ofte er det varebiler og skapbiler som blir tilpasset med kjøl og frys, for å imøtekomme kundens behov og spesifikke ønsker. Alle bilene leveres med kjøl, frys og varme, og Paul kan røpe at de nå har fått agenturet på Mitsubishi kjøleanlegg, som de dessuten kan levere raskt.
– Vi bruker ikke mer enn to dager på installasjon av kjøleaggregat, så kunden får den ganske raskt, konstaterer Paul, og legger til at de bruker rundt en uke på biler med spesialbestilt innredning.
Med service på både kjøleanlegg, bil, skap og løftelemmer, kan alle serviceoppdrag utføres ved verkstedet på Kløfta, og kunden slipper å gå noen andre steder. De fleste biler Akershus Auto selger har gode ordninger for service og vedlikehold for kunder som har bilveien som sin arbeidsplass.
– Servicekunder har muligheten til å leie en bil, mens bilen deres er her på service. Det er tross alt utrolig viktig for et firma å ha biler ute på veien hele tiden for å ikke tape penger, poengterer Paul.
«Alle» vil ha Mercedes
Akershus Auto selger merkene MAN, Mercedes, Ford, i tillegg til tungbiler fra Iveco. De har også et stort utvalg i hengere – og alt kan selvsagt skreddersys for å passe kundens behov. Ifølge Paul går det aller mest av grommerket Mercedes – som «alle» vil ha, selv om merket befinner seg i den øvre prisklassen.
– Mercedes Sprinter er én av de mest populære Mercedesmodellene. Den er utrolig holdbar! Vi har hatt en Sprinter som har gått 900 000 kilometer og som går fint enda. Den går utrolig langt, og er like fin å kjøre uansett hvor langt den har gått, så lenge den blir godt vedlikeholdt. Og det blir den her, understreker Paul med et smil.
I skrivende stund holder Paul og teamet på seks ansatte med å bygge en bil til en kommune i Nord-Norge, som trenger en spesialtilpasset bil til å kjøre lysstolper med. Akershus Auto har gleden av å ha flere store kunder på kundelisten, og har blant annet solgt flere biler til Veidekke og Vaktmesterkompaniet, mye på grunn av deres unike evne til å etterkomme kundenes ønsker og behov.
– Noen kunder tegner stort sett på et ark hva de vil ha, og så tar vi en samtale hvor vi går litt nærmere inn på hva de tenker seg, sier Paul.
– Kunden får det han skal ha
Akershus Auto omsetter for rundt 100 millioner i året, og for noen år tilbake ble de en Gasellebedrift som et resultat av den store lønnsomheten. Nå er de på utkikk etter ytterligere en mekaniker.
– Det er vanskelig å finne en flink mekaniker. Her må man også være litt kreativ siden mye må tilpasses, sier Paul.
Siden oppstarten for 18 år siden, har de gode kundeforholdene blitt mange. Ifølge Paul, er en varebil som blir hyppig brukt innen transport ofte moden for utskiftning etter bare tre-fire år, og da kommer de aller fleste kundene tilbake for en ny spesialbestilling.
– Så lenge kundene får det akkurat slik de vil ha det, er stort sett alle fornøyde. Skulle det være noen reklamasjoner, så fikser vi det – selv om bilen befinner seg i Nord-Norge. Vi har veldig få klager, og skulle vi få en klage så fikser vi det med en gang, fastslår han. Kunden får det han skal ha, og vi legger stor vekt på å levere et feilfritt produkt. Når vi har ti forskjellige punkter på bilen som skal være riktige, er det viktig at bilen leveres akkurat slik den skal være – til punkt og prikke, avslutter Paul Bjørnevåg.