Digiref AS, som har jobbet med kundetelling i 10 år, opplevde en økt etterspørsel etter sine tjenester allerede et par uker etter lockdown. Sanntidsdata som viser hvor mange som oppholder seg i et butikklokale, er nemlig svært verdifull informasjon for dem som driver butikk i disse smitteverntider.
– Vi fant ut at den beste måten å gjøre det på, var ved hjelp av den avanserte 3D-sensoren utviklet av et anerkjent amerikansk selskap. Så nå har vi en løsning som kan vises på lokale skjermer; smart-tv, monitor, mobil eller nettbrett, og viser sanntidsdata på hvor mange som er inne i lokalet, forklarer en engasjert daglig leder, Truls Are Sørensen Upsahl.
Mange kjeder, butikker og kjøpesentre, har klart å bruke dataene til sin fordel under korona-krisen, og tilpasser bemanningen etter når det er flest eller færrest kunder i butikken. For kundens del er det en forholdsvis lav kostnad i forhold til den nyttige informasjonen telleren gir.
Koster kun noen hundrelapper
– Når dette kun koster noen hundrelapper i måneden, er det ikke dette man kutter først. Det er noe man blant annet bruker til å finne ut hvilke butikker som er levedyktige.
– Vi ser at besøksdata fortsetter å være en viktig og interessant data for butikkdriverne. Dette er ikke lenger så dyrt som det var i «gamle dager», forteller Truls Are videre.
Da Bransjemagasinet besøkte Digiref og kundetelling.nos primus motor Truls Are i 2015, lå fokuset mest på de enkle fotocelle-sensorene. Nå merker de derimot at stadig flere butikker ønsker en sømløs integrering av det tekniske utstyret som skal installeres i butikken. 3D-sensoren kan lakkeres i valgfri farge, med en monteringsplate som går i ett med himlingsplatene.
– Når vi sender ut utstyr til en kunde, tilpasses det kunden. Vi har ingen standardpakker. Noen vil kanskje ha en fem meter lang kabel, mens andre trenger ti. Alt blir kalibrert og justert etter hver enkelt kunde, fastslår han.
Mange bruksområder
Og det er ikke bare butikker og kjøpesentre som er interessert i et slikt system. Truls Are ramser opp flere bransjer som har tatt kontakt; det kan være et museum som ønsker å vite hvor mange som er innom, eller en bro der alle passeringer blir registrert. En sensor kan også være til stor hjelp i produksjonssammenheng.
– Vi ser hele tiden nye bruksområder. I fremtiden ser vi for eksempel for oss mer innenfor renholdsbransjen i forhold til behovsstyrt renhold.
– Og vi utvikler hele tiden tjenestene våre til å bli mer allsidige, legger han til.
Temperaturovervåking
Digiref jobber parallelt med satsingen Temperaturvakt.no, som er temperaturovervåking basert på den samme teknologien som Kundetelling.no. Dette er optimalt for dem som driver med matservering, og gir kunden full kontroll over temperaturen i henhold til matsikkerhet.
– Vi monterer temperatursensorer, som sender ut varsler på sms og epost. For en liten café koster det bare litt over 200 kroner i måneden, sier Truls Are om nysatsingen.
– Utviklingen stopper aldri, avslutter han og smiler stort.