– Det stilles spørsmål om kosmetisk sykepleie er god sykepleie, og mange ser på yrket som forfengelig. Det er viktig at folk forstår at vi ikke lever av folks misnøye, men hjelper folk med sine problemområder og selvbilde, sier Madeleine Håkonsen, som har høyskoleutdannelse innenfor feltet.
Sammen med Elisabeth Myhra åpnet hun salongen Elma Aesthetics for to år siden. Salongen ligger strategisk til midt i Skien sentrum i nyoppussede lokaler.
– Det ligger mye mer kunnskap innenfor faget enn det folk tror. Kosmetiske sykepleiere må ha viktig kunnskap om hudens oppbygging ned på cellenivå, i tillegg møter man mye psykisk helse i jobben. Vi har mange kunder innom som sliter og har lav selvtillit på grunn av hudproblemer som mye akne, og her kan vi behandle uten sterke antibiotikakurer. Med våre hudpleieprogrammer ser vi bedring og ny livsgnist hos kundene etter kort tid, fortsetter hun.
ZO Skin Health
Elma Aesthetics er en av ytterst få i Telemark som har merket ZO Skin Health. ZO er en anerkjent hudpleieserie anbefalt av hudleger og plastikkirurger verden over, og ifølge jentene, én av verdens beste hudpleieserier. Jentene på Elma fikk lov til å ta inn merket på grunn av høy utdannelse, gode kurser og mange års erfaring. Hudpleieserien blir brukt masse i behandlinger ved salongen, da du får et individuelt hudpleieprogram som passer akkurat din hudtype eller ditt problemområde. For å få kjøpt et produkt fra ZO Skin Health må man ha konsultasjon først. Dette fordi de inneholder sterke midler og er en hudpleieserie som må tilpasses og brukes riktig. Likevel har ZO en serie som passer alle, uansett alder og hudtype. På Elma Aesthetics blir serien brukt veldig mye til kvisebehandling.
– Det gir oss veldig mye å behandle en kunde som føler han eller hun har prøvd alt, så kommer de hit og ser store forandringer etter kort tid. Det er en veldig givende jobb når man kan hjelpe folk med å få selvtilliten tilbake, forteller Madeleine.
Dermapen
I tillegg til vanlig hudpleie og hudpleieprogrammer, har jentene på Elma også kjemisk peeling, fillers og injeksjonsbehandlinger. De har konsentrert seg om noen få behandlinger, hvor de har valgt å spisse kompetansen.
– Jeg tror det har vært lurt, for det har gjort oss veldig gode på de behandlingene vi har. Så kan vi heller legge til en behandling eller to etter hvert, hvis vi føler vi har tid til å sette oss ordentlig inn i det, sier Madeleine.
Elma Aesthetics har også det nyeste innenfor Dermapen-behandlinger, hvor aktive serum nåles ned til innerste hudlag for å stimulere celler til selvfornyelse. Behandlingen reduserer fine linjer, øker kollagen- og elastinproduksjon, som dermed gir en fastere og sterkere hud.
– Dette har veldig god effekt på akne, arr, pigmenteringer, store porer og rynkeforebygging. Det er en så godt som smertefri behandling, og man kan dra på jobb eller skole allerede dagen etterpå, forteller Elisabeth.
Skiller seg ut
Skien er en liten by med mye konkurranse innenfor bransjen. Med høyskoleutdannelse, gode leverandører og mange års erfaring, klarer Elma Aesthetics likevel å skille seg ut i mengden.
– Vi bruker mye tid på å følge opp kundene våre både før, under og etter behandling her hos oss. Kundeservice er kjempeviktig, og vi svarer på telefonen nesten når som helst på døgnet. I tillegg passer vi på at det ikke er lange ventetider, sier Madeleine.
– Vi er fleksible og kundene våre føler seg ivaretatt, noe som er viktig ettersom vi jobber med legemidler. Det er nok derfor vi klarer oss så bra også, legger Elisabeth til.
Etter to år i drift har jentene på Elma enda ikke hatt en eneste klage, noe de er veldig stolte av. Med kunder fra hele Telemark, Vestfold, Kristiansand og Oslo, har jungeltelegrafen vært viktig. Jentene tror at kombinasjonen av kompetanse og tilgjengelighet er det som trekker kundene.
– Vi er flinke på å gi god informasjon, slik at kunden alltid er forberedt på hva som kommer til å skje og hvorfor. Folk er villig til å reise langt for å føle at de er i trygge hender. Vi ser kunden og personen bak behandlingen. Det er noe vi har tatt med oss fra sykepleien, forteller Elisabeth, før hun legger til:
– Kunder som kommer tilbake er den beste tilbakemeldingen vi får.