– Vi ønsker jo å spre matglede, sier Elisabeth Isachsen med et smil om munnen.
Hun driver småskalafirmaet Mere Mat AS, sammen med søsteren Jannike Isachsen. Søstrene Isachsen har alltid vært mye sammen, og det ble nærmest en selvfølge at de to skulle starte noe eget sammen. Deres styrker og arbeidslivserfaring kombinert, skulle vise seg å bli en suksessoppskrift uten like. Elisabeth, som er faglært kokk og som alltid har vært opptatt av mat, og Jannike, som er utdannet jurist og som brenner for helse og trening.
Grunntanken til søstrene var å lage et produkt som favnet begge ting; nemlig god, sunn og næringsrik mat. Egentlig skulle de lage barnemat, men endte opp med å lage supper og etter hvert også gryteretter.
– Vi utviklet faktisk først en fersk barnemat-serie, og lærte mye om næringsmiddelproduksjon,men kom frem til at det var for dyrt å lansere, forteller Elisabeth.
Drømmen som ble mulig
For at drømmen likevel skulle bli mulig, kjøpte de en 60-liters gryte som de sveiset to tappekraner på, en gigantisk stavmikser og råvarer for 100 000 kroner. Det første året gjorde søstrene absolutt alt selv - alt fra å lage maten til å kjøre ut produktene til butikkene.
Men i 2013 inngikk de en avtale med et transportselskap i 2013, slik at de slapp å kjøre ut leveransene selv, og i løpet av kort tid gikk det meste på skinner. Jannike og Elisabeth fikk kontakt med Jan Erik Henriksen fra MatBørsen, som i dag er en del av NorgesGruppen. Han hadde solgt seg ut fra Matbørsen og etablert et nytt produksjonsselskap; Matprodusenten. Henriksen var på leting etter leverandører, og hadde stor tro på konseptet til Mere Mat.
En tydelig miljøprofil
Under årene som har gått har de finslipt produktene og smakt seg frem med uendelige ingredienser, eksotiske krydder og spennende smakskombinasjoner. I dag trer de frem – sterkere enn noensinne – med en filosofi som treffer dagens miljø- og helsebevisste forbrukere ekstra godt.
– Det siste året har det vært et stort fokus på rene råvarer, med få ingredienser som alle kjenner til. Vi bruker norske råvarer så langt det går, for vi merker at folk i dag er blitt mer opptatt av miljø og bærekraft, forteller søstrene engasjert.
Gjennom produktutvikling ønsker de dessuten å skape en dialog med forbrukerne. For eksempel stiller de fra høsten av med nye, forpakninger med et tydelig miljøfokus blant annet som oppfordrer til å ikke kaste mat og bytte til «best før, ofte god etter» istedenfor «siste forbruksdag».
– Vi føler at vi legger ut på en liten reise med forbrukerne våre, smiler Jannike stort.
Med en transparent ingrediensliste som består av ukompliserte, ærlige råvarer, og en oppskriftssamling på nettsiden som gjør det mulig å lage samme rett på eget kjøkken, ønsker de at forbrukerne skal få full tillit til Mere Mats ferdigretter.
Supper med særpreg
I serien med supper, er gulrotsuppen en god, gammel bestselger. Nå om dagen er det kyllingsuppen som går sin seiers gang, mens blomkålsuppen og tomatsuppen er en favoritt hos de yngste ganene. Linsesuppen er mer eksotisk, men også veldig populær. Alle suppene i serien er glutenfrie, og enkelte er helt veganske. Men viktigst av alt er at suppene har «det lille ekstra» som utmerker de forskjellige smakene.
– Det er viktig for oss at hver suppe har hver sine karakteristika; et særpreg som gjør at du merker forskjellen, sier Elisabeth og fortsetter:
– Vi ønsker at folk skal se logoen vår og tenke at disse produktene liker og kjenner jeg godt. Vi vil skape en sterk merkevare som folk ønsker å ha i handlekurven sin!
Søstrene håper at ingen lenger skal skjemmes over å kjøpe helfabrikat.
– Vi håper at det å spise sunt og næringsrikt uten å tenke på det, skal bli en del av hverdagen, sier de to.
Utvikler seg over tid
Helfabrikatretter som er ferdige til å varme opp, er fortsatt dominert av store, veletablerte merker som Fjordland og Toro.
– Det er et tøft marked, men vi opplever at vi har en god og tydelig posisjon i segmentet ferske supper og fersk ferdigmat, som vokser hurtig innenfor kategorien ferskmat. Vi er godt rigget for vekst, sier Jannike.
Suppene og gryterettene til Mere Mat kan du finne hos stadig flere dagligvarebutikker, og fullstendig butikkoversikt finner du på Mere Mats hjemmeside. De lanserer nå også mindre beger til KBS-markedet, høsten 2019 rulles det ut i første omgang til 100 Deli de Luca-butikker, både langs veiene og i byene.
Mere Mat har blitt kåret til Gasellebedrift tre år på rad, noe som vitner om at søstrene utvilsomt er på helt rett spor. Vi spør dem om hva som er hemmeligheten bak Gasellenomineringen.
– Vi har alltid vært veldig opptatt av å selge de suppene vi har, men produktutvikling og strategi var i mange år sterkt preget av magefølelse. Samtidig har vi vært flinke til å ha en sunn, organisk vekst, istedenfor å bare kjøre på. For oss har det vært viktig å virkelig få med oss kunder, forbrukere og matvarekjeder! I takt med at vi vokser og at konkurransesituasjonen har blitt tøffere, har vi det siste året også valgt å investere mer i løpende tall fra Tradesolution og rapporter fra Nielsen. Det gjør oss tryggere hvor vi står i forhold til salgsutvikling i butikk og konkurrentene, og viser oss at vi er på rett vei, sier Elisabeth.
Fremtidsvisjonene til Mere Mat er mange. Som en liten aktør i en stor bransje er det viktig å ha et langt blikk rettet mot fremtiden, og i spåkula ser Jannike og Elisabeth blant annet relansering av design, større fokus på bærekraft, og nye, spennende produkter.
– I Mere Mat er vi fire ansatte, men ni årsverk. Det beste med jobben er å skape sin egen arbeidsplass og arbeidsplasser til andre, smiler Jannike fornøyd.