Besøker du Porsche Center Asker og Bærum, kan du forvente deg en helt fantastisk opplevelse. Med en kultur som omfavner tilhørighet og uforglemmelige opplevelser gjennom en felles pasjon for et uovertruffent bilmerke, kan du bare glede deg til å besøke Porsche-forhandleren i Asker og Bærum!
– Det Porsche Center fokuserte på da de bygde senteret, var at det skulle være en fantastisk opplevelse – en «wow»-opplevelse fra du parkerer i garasjen til du kjører ut døra med en ny bil, forteller Ivar Brath Lien, Porsche-entusiast og daglig leder ved Porsche Center Asker og Bærum.
Den største stjerna
Og det var mange som sperret opp øynene og utbrøt et forbløffet «wow» da Porsche lanserte sin første elektriske sportsbil i 2019. Hos Porsche Center Asker og Bærum, var Taycan den største stjerna gjennom hele 2020.
– Det er mer eller mindre den beste elbilen som finnes! Kjøremessig er den helt overlegen, det er fantastisk kvalitet – det er jo en Porsche, forteller Ivar entusiastisk.
Taycan må være en noe utypisk norsk bil, uten at det satte noe som helst demper på suksessen. Men for bare noen få uker siden, lanserte Porsche den nye Taycan; Cross Turismo – en umiddelbar fulltreffer på det norske markedet!
– Cross Turismo er en bil som treffer det norske markedet mye bedre i og med at den har større bagasjerom og større «headroom» i baksetet. Den har luftfjæring som standard og litt høyere bakkeklaring, samtidig som det går unna, forklarer Ivar.
Porsche går mot elektrifisering
Den nye utgaven av Taycan har på kort tid overgått alle forventninger, og Porsche Center Asker og Bærum har allerede solgt mange biler av modellen, som vil bli godt synlig på veiene fra sommeren og frem mot høsten. Men selv om Taycan nærmest har stjålet oppmerksomheten fra Porsches øvrige modeller den siste tiden, har Porsche en lang historie. Merkevaren er godt forplantet takket være de tidløse bilmodellene 911, 718, Cayenne, Macan og Panamera, som de fleste forbinder med Porsche.
– 911 GT3 kom noen uker før Taycan Cross Turismo, og det er en kjempespennende bil! Det kommer stadig vekk noen spesialversjoner av 911. Det som er viktig for oss når det meste handler om Taycanen, er å huske på de andre kundene våre, fastslår han.
Idet Porsche lanserte Taycan, åpnet de samtidig døren mot det grønne skiftet på vidt gap. I dag ekspanderer de for fulle glugger, og bygger sentre med tanke på fremtiden.
– Porsche skal gå den veien med mer elektrifisering av utvalget sitt, men samtidig ta vare på alle verdiene som ligger i Porsche; at det er en fantastisk kjøremaskin, ingeniørkunst og høy kvalitet. Elektrifisering er heller ikke den eneste veien å gå i et grønt skifte, og Porsche ser også på andre muligheter. Lyden av en forbrenningsmotor er jo for mange en svært viktig del av kjøreopplevelsen.
«Smil, du er på scenen!»
For Ivar og resten av Porsche Center, handler alt om å etablere en god relasjon med kunden. Det er i det avgjørende øyeblikket da kunden kommer inn døra, som alt skjer.
– Det er mange steder du kan få kjøpt en Porsche. Derfor er det viktig for oss å være den foretrukne leverandøren av kvalitetsbiler, understreker han.
Et godt eksempel på hvordan de ansatte daglig blir påmint om hvor viktig det er å alltid møte kunden med et godt humør, er det høythengende mantraet som manifesterer seg som en lapp ved personalutgangen ut mot bilhallen: «smil, du er på scenen!»
– Du kan ikke ha en dårlig dag når du er på jobb. Når du er på jobb, er du på scenen – i rampelyset. Det er så enkelt som det, men likevel så utfordrende, smiler Ivar.
Han forteller videre at kundedemonstrasjoner, og opplevelser, står sterkt hos Porsche Asker og Bærum.
– Mange vet at Porsche er en kul bil, men har man ikke kjørt en Porsche før, vet du ikke hvorfor det er så spesielt! Setter vi en kunde bak rattet på en Porsche, får vedkommende lyst på bilen med en gang, gliser Ivar.
Jobbet seg oppover
Den store pasjonen for å gi kunder en helt eksepsjonell kundebehandling, har Ivar hatt med seg lenge. Helt fra starten av handelskarrieren, da han jobbet som ekstrahjelp på IKEA ved siden av studiene, til ansvarsfulle stillinger og sjefsposisjoner ved blant annet Rimi og HiFi Klubben. Og den har han tatt med seg, helt frem til dit Ivar er kommet i dag – som nytilsatt daglig leder hos en forhandler av et av verdens mest eksklusive bilmerker.
– Da jeg jobbet i RIMI, begynte jeg å få sansen for hvordan man skaper gode kundeopplevelser. For selv om det handler om lavpris, handler det jo om mennesker.
Etter noen år i RIMI, søkte seg Ivar til HiFi Klubben, der han ble butikksjef på Ski. I 2011 ble han country manager for HiFi Klubben.
– Der handlet det om å skape gode opplevelser i butikken. Demoer var viktig; å vise og visualisere løsninger for kunden, forteller Ivar.
Lyd og bil var to av hans største interesser, og Ivar, som nå var blitt 45 år, innså at om han skulle bytte bransje en gang til, måtte han gjøre det før han ble eldre.
– Jeg søkte til Porsche, for det er jo det feteste merket! Og det var et lykketreff at jeg fikk den stillingen, sier Ivar muntert.
Porsche-familien
Alle som jobber hos Porsche Center Asker og Bærum, deler en felles pasjon for bilmerket de jobber med. Dette smitter følgelig over på kundene, og skaper et unikt fellesskap.
– Når du først blir kunde hos oss, så blir du her! Det er målet vårt. Vi ønsker å skape aktiviteter for kundene våre, der vi for eksempel drar på bane sammen eller reiser på helgeturer opp til Hemsedal. Det er sånne opplevelser vi tror skaper relasjoner som gjør at kundene kommer tilbake igjen og ønsker å være en del av familien her.
– Alt handler om å gjøre ting på nye måter. Man kan ikke selge biler på samme måte som for ti år siden, avslutter Ivar og smiler.