– Mustang har et grunnfeste i de fleste sjeler rundt omkring. Alle har et forhold til Ford Mustang, selv om du er tante Olga på 85 år, smiler Arne Ørpen Sannerud, salgssjef ved AutoVision AS i Ringerike.
En genistrek
Da AutoVision åpnet for salg av Fords vidunderbil Mustang Mach-E under fjoråret – med levering i år, resulterte det i en stor ordrebok for 2021. Selv om det var splittede meninger, over hvorvidt det var en god avgjørelse fra Fords side å bruke den klassiske Mustang-merkevaren på en elektrisk utgave, så er og blir Mach-E en banebrytende sportsbil.
– Jeg tror det er en genistrek av Ford, fordi det drar med seg masse folk som ikke nødvendigvis har bildilla, men som likevel har et forhold til Mustang, utdyper Arne.
Mach-E har vært på tegnebrettet til Ford i lang tid. De har tatt seg god tid til utvikling av bilen, for å sikre at bilen holder høy kvalitet hele veien. Det er som Arne sier; legger du Mustang-navnet i potten, så må det jo være ordentlig!
– Den ser Mustang ut, er kul, har et sportslig design, men de har likevel tegnet bilen slik at den fungerer som en familie-SUV. Det er det som er så fascinerende, at det er god innvendig plass, bra bagasjeplass og god takhøyde – samtidig som den har de tøffe linjene.
Tar deg langt
Med en rekkevidde på 61 mil, presterer tohjulstrekkeren med en 99 kilowatts batteripakke, det samme som en Tesla. På firehjulstrekk er rekkevidden 54 mil for tilsvarende pakke, og Mach-E er faktisk den eneste bilen som er i nærheten av å konkurrere med Tesla på rekkevidde! Den lader dessuten fort; opp til 150 kilowatt i timen dersom du bruker en hurtiglader.
Ifølge Arne, får du en tilstrekkelig god rekkevidde i løpet av den korte tiden det tar å stoppe på veien for å spise en pølse.
– Det er en fantastisk oppslutning rundt bilen! Nå kan det for mange være en bil nummer én. Mach-E ble testkjørt fra Kolbotn til Trondheim, og hadde likevel 14 prosent batteri igjen når de var framme. Da begynner du å nå noen milepæler som gjør at de fleste kan kalle den familiebilen sin, fastslår Arne med et stort smil.
Selv om forhåndssalget av Mustang Mach-E bidro til et sterkt 2020, betegner Arne likevel fjoråret som et spesielt og rart år, der hovedfokuset lå på bruktbiler.
– Da sommeren kom, var vi tomme for bruktbiler. Vi klarte ikke å skaffe nok bruktbiler, og ringte rundt på Finn-annonser, der det ofte var fem andre bilforhandlere som hadde ringt før oss. Sånn var plutselig verden i fjor, sier han med en latter.
Rendyrka Ford-forhandler
Da Bilias samarbeidsavtale med Ford ble sagt opp høsten 2015, ønsket Arne og en kamerat, som da var ansatt hos importøren, å starte opp AutoVision mot at de fikk agentur på Ford. Da det var i boks og investor og eier Jan Braseth kom på banen, kunne den Ringerike-baserte bilforhandleren endelig slå opp dørene som en rendyrka Ford-forhandler den 12. september 2016!
Arne forteller at de nå i 2021 vil ha hovedfokus på de tre modellene Explorer, Kuga og Mustang.
– Kuga var en fantastisk bil som relanseres nå i disse dager. Vi vet at det er en bil som vil levere veldig bra. Explorer er en 7-seter plug-in, som er en kjent familiebil i USA. Det har vært en fantastisk bil som det er stor interesse rundt. Den koster fra 900 000, men i forhold til hva du får, er det en ekstremt tøff bil som alle snur seg etter!
– Men vi må ikke glemme at vi driver med nyttekjøretøy også, som for oss er superviktig, fortsetter han.
Av nyttekjøretøy, er det først og fremst pickupene Ranger og Raptor som står i høysetet hos Ford-forhandleren.
– Vi er superfornøyde med pickup-biten, og vi har kassebiler i alle varianter. Og så kommer det en fullelektrisk variant av den største varebilen vår i 2022, med en stor og bra rekkevidde.
Stor suksess med ett merke
AutoVision har et personlig og nære forhold til sine lokale kunder, der mange setter stor pris på at de bare har fokus på ett bilmerke.
– Vi får veldig mange tilbakemeldinger på at det er deilig å komme inn til en butikk som selger det kunden faktisk er kommet for å se på, ikke en helt annen bil enn den de hadde tenkt seg i utgangspunktet, bare fordi selgeren anbefaler en annen bil, avslutter salgssjef Arne Ørpen Sannerud.