Daglig leder og kjøkkensjef Stefan Walltin står i spissen for et personale hvis viktigste jobb er å ta vare på hver enkelt gjest. Her senker du skuldrene mens du nyter fantastisk mat laget av de beste råvarene som finnes på markedet akkurat nå. Menyen fokuserer på villfisk og skalldyr, men brasseriet har noe for enhver gane og lommebok, forteller Walltin som ledet kjøkkenet de siste ti årene.
– Selvfølgelig er maten viktig, og Hansken har siden åpningen huset kokker i topp klasse. Jeg tror den personlige opplevelsen bare blir viktigere og viktigere, og at man som gjest blir gjenkjent på et sted man kommer tilbake til er utrolig viktig.
Yngvar Nilsen og Arne Sunde etablerte Brasserie Hansken i 1997, og satt sitt eget preg på stedet. De var særlig opptatt av å ta vare på opplevelsen til hver enkelt gjest, noe som har gjort Hansken til en institusjon i restaurantbransjen i Norge. Dette er en holdning som i høyeste grad har blitt videreført. I januar i år gjennomgikk Brasserie Hansken en totaloppussing, og er nå klar for 20 nye driftsår under Akershusgruppens styring.
– For et par år siden bestemte vi oss for å fokusere på villfisk og skalldyr. Vi arbeider mer og mer med bifangst fra blant annet rekefiskere i Kristiansand, men også fra enkeltstående produsenter som Helge Myrseth i Seashell og Svein Ruud i Norwegian King Crab. Det at vi har muligheten å arbeide sammen med slike leverandører som hver dag står på for at vi skal få de beste råvarene, er helt avgjørende, sier Walltin.
En treretters hos Brasserie Hansken ligger på rundt 655 kroner. Man kan også bestille restaurantens umåtelig populære løksuppe eller nyte en skål med vindampet blåskjell.
– Man skal kunne komme hit og spise godt. Ingen skal måtte velge bort å komme til oss fordi det er for dyrt. Man kan spise løksuppe til 145 kroner eller piggvar til 380 kroner. Valget er alltid ditt som gjest. Som gjest hos oss skal man bli godt tatt vare på og maten skal alltid smake godt, sier han.
Walltin er ikke bare opptatt av gjestene. Som lærlingbedrift er Brasserie Hansken seg sin oppgave bevisst med å utdanne fremtidens kokker, og for han er personalet selve kjernen i en god restaurant.
– Vi er et brasserie, så vi skal ha senkede skuldre og være et avslappet sted. Vi skal samtidig ha høy kompetanse hos personalet vårt, yte god service og leveres topp mat og vin! Det finnes en tanke bak det vi gjør så uten våre fantastiske ansatte stopper dette stedet.
– Jeg håper så klart at gjestene merker forskjellen på det vi serverer sammenlignet med mye annet. Det ligger utrolig mye engasjement og arbeid bak det som går i glasset og på tallerkene her på Hansken.