Systemutvikleren og programmereren Anders Åberg fra Sandefjord, har alltid brent for utvikling og programmering. Etter en samtale med en kamerat som hadde bygget opp flere nettbutikker, avdekket Anders et stort problem innen netthandelen; det manglet et godt verktøy for å samle inn konkurrentdata.
Løste utfordringen
Utfordringen som Anders måtte løse for å realisere verktøyet, var å få tak i konkurrentpriser og automatisere prisene for nettbutikkene. Reprice jobbet iherdig med produktutviklingen sammen med Skittfiske i en lengre periode, og bygget protototypen fra konsept til ferdig produkt. De fikk også med seg et par andre butikker på konseptet.
Helt i starten av 2020 hadde Reprice fem betalende kunder, og Anders kunne dermed satse 100 prosent på sin drøm.
– Dette var bare en måned før koronaen brøt ut, og da skjedde det ekstremt mye i netthandelen. Det ble en voldsom boom, som gjorde at produktet vårt ble mye mer relevant, men samtidig ble det også mye vanskeligere for kundene å ta en beslutning, medgir Anders med et smil.
Det samme året fikk Reprice flere nye kunder, og Anders ansatte en CTO i selskapet. Reprice vokste sakte, men sikkert, og fikk etter hvert på plass en kommersiell leder og eksterne investorer for å legge til rette for videre vekst.
– Vi ble en del av StartupLab i Oslo hvor vi var med på et akseleratorprogram og fikk investorer. I dag er vi seks ansatte i Norge, Sverige og Tyrkia, forteller Anders.
Når Reprice har fått en kunde, starter de med å hente inn mest mulig data om kundens egne produkter; priser, omsetningshistorikk og konkurrentenes priser. Ut ifra disse dataene kan Reprice identifisere hvilke produkter butikken tjener mest og minst på, hvilke produkter som har solgt mest den siste måneden og uken – og ikke minst sammenligne kundens priser med konkurrentenes.
– Vi lager først et stort datagrunnlag for kunden, som deretter kan automatiseres helt eller delvis. Sammen med kunden kan vi definere butikkens prisstrategi i systemet, som for eksempel kan gå ut på å matche en konkurrent på et produkt, uten å gå under ti prosent margin på produktene, understreker Anders.
Gir økt omsetning og bedre marginer
Alle prisendringene blir overført direkte til kundens systemer, slik at kunden kan bruke Reprice’ verktøy til å effektivt prise om et stort antall produkter.
– Vi har lagt merke til at alle butikkene har et verktøy hvor de kan legge inn priser på produktene, men veldig få av disse verktøyene er rigget for at man kan jobbe kontinuerlig med prisene. Så vi har rett og slett laget et effektivisert verktøy hvor kunden kan jobbe effektivt med prising, og kundene våre ser at de får en økt omsetning og bedre marginer med vårt verktøy, poengterer Anders.
Reprice’ prisverktøy kan også benyttes til å finne produkter som kan prises opp dersom de ligger for lavt i forhold til markedet, eller finne produkter som ofte kjøpes sammen med andre produkter i forhold til mersalg.
– Det handler i stor grad om å automatisere prosesser. Kundene våre sparer tid siden de slipper å sjekke det manuelt, legger Anders til.
Reprice jobber kontinuerlig med produktutvikling, og har utviklet et helt nytt verktøy spesielt utformet for rabattkampanjer.
– Det er helt nytt spor for oss hvordan butikker kan identifisere produkter som skal ut på kampanje, sette riktig pris på produktene, kommunisere alt som skal kommuniseres både internt og eksternt i forhold til kampanjen, og prise om produktene i kundens kassaløsning og ERP-system, sier Anders. I år fikk vi et samarbeid med motebutikken Get Inspired, som sammen med Skittfiske har vært pilotkunder på vår nye kampanjeløsning. Og nå har vi fått ordentlig fart på kampanjeløsningen vår, med ti kunder som benytter løsningen i dag, fortsetter han.
Lanseres internasjonalt
Anders understreker at kampanjeløsningen har et veldig stort potensial både for nettbutikker og fysiske butikker, som ifølge Anders holder styring på rabattkampanjene sine i Excel.
– Det er et veldig manuelt arbeid. I vårt system kan kundene enkelt og effektivt kommunisere med hverandre, plukke produkter, sette priser og følge opp kampanjen, påpeker han.
Reprice er størst i de bransjene hvor det er mest prisfokus; friluftsliv, apotek, verktøy, leker og kosmetikk. De har i hovedsak flest B2C-kunder, men de har også noen få B2B-kunder som ønsker å se hva andre butikker selger sine produkter for.
– I noen bransjer er konsumentene ekstremt prisbevisste, noe som har økt de siste årene. Det har gjort at butikkene må følge mer med på konkurrentene sine, og derfor har vi hatt en solid vekst det siste året, forteller Anders.
Reprice har et ønske om å vokse seg større både i og utenfor Norges landegrenser. I dag har de 60 kunder hvorav ti prosent er utenfor Norge, og Anders røper at hovedfokuset nå ligger på å øke omsetningen internasjonalt.
– Vi opplever en god respons og får masse henvendelser! Det er et resultat av at vi har klart å rekruttere ekstremt viktige folk, som synes dette er gøy og som tar et stort eierskap til produktet. Det gjør at det er veldig motiverende å jobbe videre med Reprice, avslutter Anders Åberg.