I hele 33 år har Bauge Auto vært en tro Subaru-forhandler. Den Haugesundbaserte bilforretningen har vært innom flere bilmerker, men har de siste årene funnet seg til rette med de to merkene Hyundai og Subaru.
Nå går Subaru- og Hyundai-forhandleren i Haugesund en svært spennende tid i møte, med en 100 prosent elektrisk bilpark.
– Det er snart ikke mulig å bestille fossilt i Hyundai-systemet, samtidig som Subaru per dags dato kun har elbiler i Norge. Det betyr at vi blir vi en ren elbil-forhandler, konstaterer daglig leder Sveinung Bauge.
Utviklingen går riktig vei
Han mener at elbiler stort sett har svært god kvalitet, og Sveinung opplever at elbilkundene til Bauge Auto som oftest er fornøyde.
– Utviklingen av elbiler er veldig bra med tanke på rekkevidde og produktet i seg selv, og de er uten tvil kommet for å bli!
Hermann Bauge, salgsansvarlig for Subaru, sier seg enig i at utviklingen i bilbransjen går riktig vei.
– Om tre år har man biler som går 100 mil, og da er ikke rekkeviddeangsten noe tema lenger siden en elektrisk bil plutselig går lengre enn en fossilbil, fastslår han med et smil.
Det var mange som hadde ventet lenge på Subarus første helelektriske bil, og Bauge Auto var svært spente på hvordan den store og mektige Solterra ville bli mottatt i Haugesund. Heldigvis gikk det over all forventning.
– Det er en kjempebil! Spesielt for dem som har en Forrester og har lyst på en elektrisk bil. Solterra har god bakkeklaring og klarer seg fint på offroad-veier siden den kommer med firehjulstrekk, forteller Hermann.
Utmerket fremkommelighet
En verdig utfordrer til Solterra, finner man i Hyundai Ioniq 5, som både har store likheter og ulikheter med hverandre. De to elektriske bilene har rett og slett mange forskjellige egenskaper. For mens Hyundai Ioniq utmerker seg på rekkevidde, så er Solterra et ypperlig fremkomstmiddel på kronglete veier opp til hytta og på glatt vinterføre.
– Selv om begge bilene har firehjulstrekk, så blir det likevel to forskjellige biler. Størrelsesmessig er de ikke langt fra hverandre, men det typiske for Solterra er den høye bakkeklaringen og firehjulsstrekksystemet på Subaru – som alltid har vært veldig bra. Erfaringsmessig vet man at japanerne ikke leverer noe av dårlig kvalitet, så det er vi nokså trygge på, understreker Sveinung.
Solterra går også under benevnelsen SUV, mens Ioniq er laget mer som en sedan i personbilsegmentet. Solterra kommer i tre varianter; Nordic, Limited og Sport, der den sistnevnte er det mest eksklusive valget, med panoramatak, elektriske speil og skinnseter. Hyundai har derimot valgt å slippe Ioniq 5 premium som standard.
– Man kan velge visionback og panoramatak i tillegg til elektriske flushhåndtak, og det finnes også flere tilvalg på interiør og eksteriør når det gjelder Ioniq 5, påpeker Hermann.
Innovative Ioniq
Ioniq 5 innfrir hva den lover i forhold til luksusfølelse, og ifølge bilselger Jonathan Vaka, oser den innovative bilen av kvalitet og smarte løsninger.
– Den har et unikt design med retro særpreg, så den er ikke vanskelig å få øye på! Jeg skryter veldig av interiøret, for det er kjempebra, sier han og utdyper:
– Ioniq 5 har touchskjerm med alt av innstillinger, og det jeg liker ekstra mye er at man ikke trenger å gjøre alt på skjermen siden den er utstyrt med flere knapper med raske løsninger.
Ioniq 5 er i tillegg utstyrt med løsningen «vehicle to load». Det betyr at man kan plugge inn omtrent hva som helst gjennom en adapter som går over til vanlig støpsel. Denne praktiske løsningen forvandler personbilen til en liten husbil.
– Man kan også gi strøm til en annen bil, om man møter en elbil som har gått tom for strøm, tillegger Jonathan.
Bauge Auto gleder seg stort til å snart få presentere Hyundais to nyheter; Kona Trend og Ioniq 6. Med en lengre rekkevidde enn sin forgjenger, kan Ioniq 6 friste med en bedre batterikapasitet takket være sine ekstreme linjer som gir økt luftmotstand.
– Det kjekkeste er at prisen er ganske akseptabel; den starter på 524 000. Jeg tror det blir et kongeprodukt, og når befolkningen i Haugesund begynner å se Ioniq 6 på veiene, så tror jeg det blir et lett valg! Da har de et godt alternativ med Ioniq 5, som er en stor og høy bil, og så har de et sportsligere og mer aerodynamisk alternativ med Ioniq 6, konkluderer Hermann med et smil.