De fleste husker vel badekarets umistelige popularitet på 80- og 90-tallet. Den gang var de fleste hjem utstyrt med minst ett badekar. Det var der Sandefjord-bedriften Hurricane Racerbåter så sitt snitt i å endre kurs. De gikk ganske markant over fra å produsere racerbåter til å designe moderne, nytenkende badekar.
Hurricane ble i sin tid startet av Kjell Christensen, som er designer, gründer og eier i Hurricane SpaBad AS. I 1989 ble båtproduksjonen avviklet fordi den var for sesongbetont og en for smal nisje til å leve av.
– Da tenkte vi: hvordan kan vi bruke kunnskapen med å produsere andre produkter i plast? Vi endte opp med å utvikle det som i dag er Hurricane SpaBad, forteller Kent-Rune K. Sætrum, som er markedsansvarlig i Hurricane SpaBad.
Med Hurricane SpaBad fant de en ny og litt bredere nisje. De valgte å videreutvikle det alminnelige badekaret, ved å benytte seg av erfaringen og kunnskapen de allerede hadde fra racerbåt-produksjonen.
– Det var relativt nytt og folk fikk prøve «boblebad», som man kalte det for. Men det unike og hele grunnlaget for suksessen var at vi løste renholdet uten å måtte bruke klor, og uten å få bakterier. Patentet heter NonBac. Karene produseres i glassfiberarmert polyester, som gjør at man kan lage karene dypere, istedenfor akryl som konkurrentene bruker.
Hovedkontoret og fabrikken ligger i Sandefjord, og derfra produseres og distribueres badekarene til kunder i hele Norge. Frem til 2018 har de kun solgt Hurricane SpaBad, som du kan velge å få med eller uten massasje. Karene kommer i 10 ulike modeller og med forskjellige utstyrspakker. De kan også leveres i akkurat den fargen du ønsker.
– Det er en lang varighet på produktet, og vi har 25 års garanti. Den eldste kunden vår har hatt spabadet sitt i 29 år, smiler Sætrum.
Sætrum forteller videre at de merker at salget av badekar har stagnert siden 90-tallet, og nettopp derfor ønsker de å ta produktutvikling ett skritt lengre.
– Dusj er en varegruppe det er mye trøkk på, så vi har valgt å produsere en annerledes og unik SpaDusj. Alt produseres i Norge. Opplevelsen er unik, og den er enkel å holde ren, sier den markedsansvarlige entusiastisk.
SpaDusj er et resultat av endeløse timer rundt design og funksjon. Den har en kabin som er rund innvendig, der alt er integrert. Med vannfall, lys i taket og med en dusj du kan trekke opp og ned for ulike massasjefunksjoner, blir det som å gå på spa hver gang du tar deg en dusj.
– Det viktigste er at kundene får kvalitet og følelsen av å være på et spa. I løpet av 20 år blir det jo noen timer man står i dusjen, avslutter Sætrum med et smil.