Økonomi og budsjettoverskudd er én ting, men når en bedrift som akkurat har rundet ti år, kan skilte med å ha inkassert Gaselleprisen tre ganger, forteller det like mye om kvalitet og kundeengasjement. Bygg Teknikk Lyngdal AS ble etablert i 2008 i samarbeid mellom to selvstendige enkeltmannsforetak. Begge utgjør i dag ledelsen i det 14 mann store selskapet: Guttorm Martin Høgli som daglig leder; Bård Bulæg som styreleder og prosjektleder. Etter ett tiår i bransjen i samme firma vet de hva kunden ønsker. De bygger stort sett tradisjonelt, smiler Høgli.
– Vi har sett på dette med precut, men vi vil ikke ha ferdige byggesett. Vi vil gjøre ting selv, for da blir vi fleksible og kan tilpasse etter kundens ønske. Som forhandler i Idehus-kjeden har vi tilgang til noen utrolig flotte modeller i tillegg til at vi har egen arkitekt på huset. Vi befarer tomten, bistår i prosessen og tar hele søknadsprosessen. For mange er hus en engangsinvestering, og da er det viktig at de vet hva de investerer i. Derfor bruker vi mye tid på å gå gjennom tilbudet med kunden, smiler Høgli.
I tillegg til totalentrepriser er det mye rehabilitering og renovering for det stødige Lyngdal-foretaket. Det er ikke til å legge skjul på at det har gitt enorme ringvirkninger at området er blitt et ferieparadis. Avstandene er for øvrig blitt mindre med årene, påpeker de.
– Sitter det noen utenfor området «vårt» og brenner for noen av de fantastiske husene de ser i katalogen, kommer vi gjerne bortom. Vi har faktisk satt opp en hytte på Dovre – og vi er faktisk konkurransedyktige på pris på et slikt opprag også.
En ekstra tjeneste firmaet tilbyr, er trykktesting og termografering. Ikke alle er klar over at temperaturmålingen kan brukes til mer enn bare å lokalisere varmetap, forklarer Bulæg.
– Termografering nyttes også til å finne varmekabler. Det er enormt viktig hvis folk skal bore i gulvet, sier han.
Som totalentreprenør har de fått mye rutine i arbeidet. Normaltiden er byggetid på seks måneder, men det kan også gå opp til ni til tolv måneder. Her utfører noen kunder egeninnsats. Rekorden er foreløpig en hytte på tre måneder, for mottoet er at kunden skal være fornøyd.
– Det strekker vi oss langt for å få til. Når du opplever å få samme kunde fire ganger, har du fått en stor tillitserklæring, sier Høgli.