IT-aktøren Aplia AS, ble startet i Skien i 2008 og har allerede rukket å fylle 16 år. Aplia ble født etter en idé av fire webutviklere som hadde jobbet i bransjen i mange år og som ønsket å skape en bedrift med gode verdier og et godt arbeidsmiljø.
– Det var tilfeldigheter som gjorde at vi gikk sammen om å starte noe. Det var en klassisk gründerhistorie hvor vi satt på en kafé og skrev ned ideer på en serviett, forteller daglig leder Benjamin Selmer, som har vært med siden oppstarten.
Forbedrer og effektiviserer
IT-firkløveren hadde ikke sett for seg at de skulle komme i gang så raskt som de gjorde, men kundene nærmest strømmet til Aplia for å få hjelp med webapplikasjoner, nettsider og netthandelsløsninger. Flere av Aplias første kunder er fortsatt trofaste kunder den dag i dag.
– For 16-20 år siden hadde vi en idé om at webapplikasjoner og applikasjoner i nettskyen var fremtiden, og det har det jo blitt! Målet vårt med Aplia var å bidra til å knytte sammen og forbedre kundens prosesser, og å gjøre det mer effektivt og økonomisk, sier Benjamin.
Aplia var tidlig ute med å utvikle apper, og bistår ofte med det tekniske hvis en bedrift har en god idé til en appløsning. Selv om apputvikling er en forholdsvis liten del av Aplias mange ytelser, har den digitale spesialisten flere gode apper under beltet.
– Den mest utbredte appen vi har utviklet, er nok appen til Norges Lastebileier-Forbund. Appen benyttes av sjåfører og lastebilbedrifter, og inneholder flåtestyring, sjekklister og HMS – ting som sjåfører trenger og bruker daglig. Den er vi veldig stolte av, konstaterer Benjamin.
Samfunnsnyttig apputvikling
Aplia har dessuten en ideologi om at alt de leverer skal ha en samfunnsnyttig funksjon og bidra med noe til verden. Det er kunden og aktivitetstilbudet IOGT Enestående familier, et godt eksempel på:
IOGT Enestående familier har hatt stor suksess med sin utvikling av nye nettsider gjennom et tett samarbeid med Aplia; spesielt anført av seniorutvikler Rune Langseid. Fra første versjon i 2017 har Aplia levert tilpassede publiseringsløsninger som har imøtekommet behovene til både frivillige ledere og deltakere. Da den nye versjonen ble lansert i januar 2024, fikk den massiv respons for sin brukervennlighet, og Benjamin trekker frem denne kunden som en svært hjertevarm referanse og et eksempel på hvordan ny teknologi kan brukes til å skape noe nyttebringende.
– Aller helst skal vi skjønne kundens prosesser bedre enn de skjønner de selv, og hjelpe dem så godt de kan med å systematisere tankene. Jeg tror at kundene våre er fornøyde, og at de føler vi bidrar på en ærlig og redelig måte ved å finne gode løsninger. Det er noe vi er veldig opptatte av, og mange ganger føler vi at vi blir en del av bedriften vi hjelper, uttrykker den ydmyke daglige lederen.
Når veien går videre mot en stadig mer teknologisk verden, ønsker Aplia å komme enda tettere inn på kjerneprosessen til kundene. Derfor har man nå tatt i bruk kunstig intelligens, som allerede har blitt en viktig sparringspartner for IT-aktøren.
– Vi, som alle andre i bransjen, drømmer om å komme godt i gang med kunstig intelligens. Vi ønsker å vokse, og derfor har vi satt oss grundig inn i kunstig intelligens. Vi tror det kan utgjøre en stor forskjell for bedrifter. Jo vanskeligere det er for mennesker å se mønster, jo bedre kandidat er det for maskinlæring, utdyper Benjamin. Vi må derimot fortsatt forstå kunden og deres prosesser og behov, og tenke ut en løsning, men vi kan forbedre kvaliteten ved å sjekke vår egen kode opp mot kunstig intelligens, poengterer han.
Aplia har både små og store kunder over hele landet, og i 2021 startet de en avdeling i Bergen som i dag har seks ansatte, for å stille enda sterkere på rekruttering.
– Rekruttering har alltid vært en utfordring i vår bransje, men i dag har vi 22 ansatte bestående av veldig dyktige utviklere; alt fra supre lærlinger til en professor som jobber her på deltid, kan Benjamin fortelle.
Henvender seg til servicebransjen
Nylig fikk Aplia utmerkelsen «great place to work», hvor de havnet på syvende plass i Norge innen små bedrifter. Dette er ifølge Benjamin et resultat av bedriftens urokkelige verdier.
– Verdiene våre ble utarbeidet av de ansatte, og består av ordene «kompetanse», «kvalitet», «pragmatisk», «trygg», og «vaffel». Vaffel står for samhold; det er mykt, sprøtt, rutete og strukturert – og kan deles. Og så er vi i tillegg veldig glade i vafler, ler Benjamin, som tilføyer at de har faste vaffelfredager der de inviterer naboer eller potensielle kunder til kontoret i hjertet av Skien sentrum for en uforpliktet og hyggelig prat.
Benjamin røper at Aplia har mange spennende prosjekter på gang, blant annet innen løsninger og applikasjoner som forenkler hverdagen for servicebransjen.
– Hvis det er noen servicebedrifter som styrer og steller med arbeidsordre på papir, så kan de ringe oss for en god løsning, avslutter Benjamin Selmer.