Sigmund Larsen startet Asfaltørene Bergen AS i 2004. Med 20 års erfaring, har han bygd seg opp en bedrift med et renommé like solid som asfalten han legger. Som 17-åring kjørte han rundt i en fiskebil og solgte fisk. Det var eldstebroren, som på den tiden jobbet for et asfaltfirma, som hjalp ham inn i asfaltbransjen – og der han har vært siden.
Larsen legger helst på et tjukt lag med asfalt når han først er i gang, han ansetter aldri asfaltører som har under fem års erfaring, og han setter av god tid til hver enkelt kunde. Det er ikke vanskelig å skjønne at lovordene hagler inne på Mittanbud.
– Vi har egentlig fått vanvittig bra kundeforhold takket være Mitt Anbud. Asfaltørene Bergen AS har 4,9 i snitt. Det betyr mye for meg, for det betyr at kundene leser om oss, det andre har skrevet og synes om oss, sier Larsen og fortsetter:
– Vi er nok ikke de billigste, men vi er heller ikke de dyreste. Vi har en vanvittig bra kundekommunikasjon og utførelse av arbeid, smiler han.
Fleksible som få
Firmaet har flest private kunder, siden de tross alt er et lite firma på seks mann. De fokuserer på private, entreprenører og kommuner, og er fleksible på arbeidssted – for navnet til tross, så tar de gjerne jobber i Sogn og Fjordane, Hordaland samt Rogaland.
– Vi tar alt fra en kvadratmeter til 5000 kvadratmeter. Store plasser, industriplasser, gårdsplasser, garasjer, carporter - vi tar egentlig alt utenom motorvei, kan Larsen fortelle om oppdragsbasen.
For dem som ikke er helt innsatt i hvordan Mittanbud fungerer, så går tjenesten ut på at den som vil ha en håndverksjobb utført, legger ut en annonse på nettsiden. Deretter får man svar fra forskjellige firmaer med prisforslag over hva oppdraget vil koste, og ansetter håndverkeren på bakgrunn av dette. Én av grunnene til at Asfaltørene Bergen omtrent alltid vinner anbudsrundene, er tiden Larsen setter av til å svare på de forskjellige anbudene.
– Befaring gjør jeg helt gratis. Min jobb er egentlig å danne samme bilde som kunden. Jeg skal finne ut hvordan kunden skal ha det, og sette meg selv i stand til å forstå hva kunden mener. Det er en av grunnene til at jeg mange ganger vinner anbudsrundene når jeg gir et tilbud. Jeg bruker ofte én til halvannentime på å skrive. Da regner jeg på kvadratmeter og hva sluttsummen blir.
– Jeg er svært opptatt av at det skal være gode løsninger der jeg spesifikt går ned til detaljer og forteller hvorfor det må gjøres, sier han med entusiasme i stemmen.
Sparer ikke på kruttet
Ved å tilby kundene sine tolv års garanti på jobben, er det mange som mener at det er grunn nok i seg selv til å velge de små asfaltørene med de store kunnskapene. Larsen forteller oss at der andre sparer på asfaltmassen, ender det ofte med sprekker i asfalten. Derfor legger Asfaltørene Bergen alltid et tykkere lag for å forsikre seg om at det blir bra. For å være på den sikre siden, trenger asfalten 24 timer på seg til å tørke.
– 100 kilos dekke med asfalt må være kriteriet for private kunder. Men på industriområder legger vi ofte enda tykkere, på grunn av tunge kjøretøy.
– Det er mange som har valgt meg selv om jeg har vært dyrere enn andre. Jeg legger aldri tynnere, jeg legger helst tjukkere. Her får du mye mer asfalt enn det som er i tilbudet, fastslår Larsen.
God kompetanse skaper troverdighet
Femmannslaget i Asfaltørene Bergen består av en svært kompetent gjeng - for aller helst vil Larsen kun ansette folk med over fem til syv års erfaring. Kanskje er det nettopp dette bevisste valget som har bidratt til å løfte dem opp til utrolige 4,9 av 5 mulige på Mittanbud.
– Jeg mener at kunden fortjener en rett kommunikasjon. En brobygging starter med troverdighet, kunden skal stole på deg fra starten av, og det har Mittanbud bidratt til.