Mobile Hønefoss har vært en Opel- og Nissan-forhandler hele veien, og startet som den privateide familiebedriften Ringerike Bilsenter, før de ble kjøpt opp av bilkonsernet Mobile i 2018. Daglig leder i Mobile Hønefoss, Dennis Rønning, forteller om en stadig grønnere modellpallett hos både Opel og Nissan; to tradisjonelle bilmerker som lenge har vært viktige for nordmenn.
– Bruktbilsalget har aldri vært så bra som det var i fjor, og nybilsalget kom seg etter hvert. Det var en litt rolig start på året, som eksploderte med gode kampanjer fra Nissan og Opel mot slutten av året, forteller en entusiastisk daglig leder.
Tiltrekker seg en yngre kundegruppe
Med konsernet Stellantis på eiersiden, har Opel satset stort på et nytenkende design som henvender seg til en stadig yngre kundegruppe. Kundefavoritten Opel Astra har lenge vært en bestselger, med en tradisjonelt sett godt voksen sjåfør, men med den kommende Opel Astra med en elektrisk drivlinje, er forventningene store til at Opel nå vil tiltrekke seg en yngre kundegruppe.
– Den nye Astra kommer først som hybrid og senere som helelektrisk stasjonsvogn. Den treffer nok de aller fleste vil jeg tro! Vi er veldig fornøyde med designet, og der vil man etter hvert se en rød tråd når de andre Opel-modellene kommer, blant annet med den nye «vizor»-fronten som de vil dra med seg gjennom modellspekteret sitt, røper Dennis.
– Vi er veldig glade i de mange lojale Opel-kundene våre, men det er selvfølgelig gøy å få inn nye kunder også, uttrykker han om det innovative designet som tiltaler stadig yngre målgrupper.
Da Opel Mokka-e ble lansert under fjoråret, fikk den helelektriske, snertne bilen gode omtaler i dagspressen og strålende anmeldelser fra fornøyde sjåfører. Det samme fikk Corsa-e, som til og med ble kåret til «årets beste kjøp» i Europa i 2020.
– Corsaen er vi veldig fornøyde med, og det er en lekker bil med en god rekkevidde i sitt segment, som treffer de aller fleste. Skal du ha større bil må du opp i både pris og rekkevidde, men i denne størrelsen treffer den de aller fleste, fastslår Dennis.
Opel har også en full varebil-range, både elektrisk og fossilt med Combo-e, Combo, Vivaro-e, Vivaro.
Årets mest solgte bil har minst feil
En annen fulltreffer i markedet, har vært den legendariske elbilen Leaf fra Nissan, som i flere år på rad har blitt kåret til årets mest solgte elbil i Norge.
– Dagbladet hadde en test i fjor over biler med færrest feil på EU-kontroll, og der kom Nissan Leaf på andre plass, og Nissan Leaf første generasjon på åttende plass! Leaf er ikke bare populære biler med en god rekkevidde som treffer de fleste behov, men det er veldig bra biler også, konstaterer Dennis med et smil.
Når Nissan Leaf snart kommer med en facelift, gjør de noen endringer på software og design. De første bilene er ventet for salg nå til sommeren.
Selv venter Dennis spent på nye Nissan Ariya, som allerede har resultert i en solid bunke med forhåndsbestillinger fra interesserte Hønefossinger. Nye Ariya vil komme i to utgaver som trekker på både to og fire hjul; 63 kilowatt og toppmodellen 87 kilowatt.
– Her på Hønefoss går det stort sett i firehjulstrekk, men vi regner med å selge mye av begge. Men når du får en liten SUV som har god plass og som er toppmoderne, med masse ekstrautstyr, et tøft design, hengervekt på 1 500 kilo, med inntil 50 mil rekkevidde og firehjulstrekk, så treffer du markedet, spesielt til den prisen, teknologien og et moderne design, skryter Dennis.
Gode kundeforhold
For Mobile Hønefoss er kundebehandling svært viktig, og de 16 ansatte jobber hardt for å være en totalleverandør for sine kunder. Og i en by som er så liten at man kjenner igjen sin bilselger utenfor bilbutikken, er det kanskje enda viktigere å skape gode og varige kunderelasjoner.
– Det er jo kundene vi lever av, og målet vårt er ikke nødvendigvis bare å selge én bil, men å skape nye kunderelasjoner. Samtidig jobber vi knallhardt hver eneste dag med å ivareta eksisterende kunderelasjoner. Vi scorer veldig bra på kundeservice, og Hønefoss er jo en liten by, så vi møter iblant kundene våre på butikken og i andre settinger, så det er veldig gøy, smiler han.
.
– Vi på Mobile Hønefoss fortsetter arbeidet målrettet mot å ta den markedsandelen merkene og modellene våre fortjener, med et solid konsern i ryggen og importører med like høye og tydelige ambisjoner som oss, avslutter Dennis.