En kald januardag i 2015 åpnet Mobile Tønsberg dørene, som den første av mange bilforhandlere i Mobile-kjeden. Siden starten har de vært en Opel-forhandler, og med tiden har de også blitt en Fiat Professional bobilverksted. De har også blitt et MECA-verksted og kontrollorgan som gjør reparasjoner, servicer og EU-kontroll på alle bilmerker.
Opel Corsa-e og Granland X Plugin Hybrid
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller, og med nykommerne Corsa-e og Grandland X plugin-Hybrid farges bilkolleksjonen for Mobile Tønsberg grønnere og grønnere.
Med 330 kilometer batterisjekk rekkevidde, plasseres Opel Corsa-e seg midt blant bestselgerne Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf og BMW i3. Koblet til en hurtiglader tar det 30 minutter å fylle til fire femdeler kapasitet, og alt kan styres enkelt gjennom infotainmentskjermen i dashboardet, eller ved hjelp av MyOpel-appen.
En annen nylansering er blant toppmodellene av SUVene fra Opel, med 300 hestekrefter og firehjulsdrift. Med et forbruk på 0,22 liter per mil og et CO2-utslipp på 49 gram er Grandland X Plugin-Hybrid, sammen med introduksjonen av en ny helelektrisk Opel Corsa, et viktig bidrag til å tilfredsstille fremtidens utslippsmål.
Daglig leder i Mobile Tønsberg, Fredrik Teie Sørensen, er svært fornøyd med de to nykommerne i bilkolleksjonen. Han vet at det finnes mange pendlere i Vestfold, som foretrekker elbiler.
– Elbil er stort fordi det er mange pendlere her, og mange har et forhold til Oslo. Da ønsker man gjerne en bil som ikke koster så mye i bomavgift og som har lang nok rekkevidde. Jeg er glad jeg selger en merkevare som tar både kunden og miljøutfordringene på alvor, sier han.
Ønsker også unge som målgruppe
Daglig leder forteller om viktige endringer han mener Opel gjør for å blåse liv i merkevaren igjen, og for å skaffe en yngre målgruppe.
– Opel har blitt bedre på å bruke penger på produktplassering. De plasserer ofte Opel i medier og filmer, der ungdommer ofte kan se de. Opel er ofte med i store filmer, og legges merke til, som oftest ubevisst. Det er jo et allsidig merke, med god kvalitet, så det passer til mange brukssituasjoner og ulike behov, forteller han.
Av 100 mennesker som vurderer å kjøpe ny bil, så tenker syv mennesker på Opel, opplyser Sørensen oss om. Han forteller videre at dette er en smal gruppe, men ofte en svært lojal gruppe. Et mål Opel har, er å kapre større markedsandeler, men det er noen utfordringer.
Færre i butikk, flere på nett
En av utfordringene Sørensen har notert seg er at «gulvtrafikken» reduseres – kunder foretrekker nettbaserte løsninger eller forhåndsbestemte avtaler, slik at de kan dukke opp i butikken med kunnskap og en kjennskap til hvilken bil eller service de ønsker. I dagens nettbaserte verden verdsettes kundeomtaler på Google mye, forteller Sørensen.
– Opel bør man komme og se og prøve, du vil ikke angre, lover han.
Med et godt arbeidsmiljø kommer et godt kundeforhold
På Mobile Tønsberg er det tolv ansatte, og daglig leder legger ikke skjul på den nære jobbgjengen har det gøy sammen.
– Vi er ikke så mange, noe som gjør at vi jobber tett. Vi har prioritert å ha et godt samarbeid på huset, det er viktig for meg og de ansatte. Vi er tross alt avhengig av hverandre på mange måter.
Mobile Tønsberg har en egen produksjonsavdeling som jobber på verkstedet, samt et eget MECA-og bobilverksted. Dette gjør at de ansatte må tenke bredt, da de løser ulike situasjoner hver dag.
– Kunden kan forvente at vi ser de og deres unike situasjon. Vi er imøtekommende, hyggelige og vi ønsker at du skal gå fornøyd ut av døra med en følelse av at du fikk den hjelpen du trengte. Den aller beste situasjonen som kan skje er at kunden er såpass fornøyd at han ønsker å anbefale oss til venner og kjente.
Kundetilfredshet er noe Opel måler hos alle sine forhandlere, og Mobile Tønsberg har fått gode resultater.
– Vi prøver så godt vi kan. Vi har et stort kundefokus og vi er opptatte av kundene. Noe vi ofte gjør er for eksempel å ringe og snakke med eksisterende kunder, for å se om vi kan gjøre noe for dem. Vi er nødt til å være ute i felt for å hjelpe de. Det er tross alt elleve bilforhandlere i Tønsberg, så her er det bare å brette opp ermene og imponere.
Å drive butikk er litt som å drive et sirkus og spa, på samme tid, sier Sørensen.
– Du må underholde og holde de avslappet, utdyper han lattermildt.