– Normalt så heter det seg at du skal vokse og polere bilen din to ganger i året for å klare å holde det ved like. Noen gjør det, men de aller fleste gjør det ikke. Vi har da et system som gjør at du slipper å tenke på det i det hele tatt.
Finn Hermansen er eier og daglig leder av Bodø Bilpleie AS og har siden 1989 bygget bedriften som tar bilpleie til et nytt nivå.
– Vi er blitt kjent for den grundige tankegangen bak bilpleiekonseptet. Det var slik det hele startet, sier Hermansen.
Ditec ble introdusert i Norge allerede på 80-tallet og har blitt svært populær blant landets bileiere. Ditec Ceramic Ultra en to-komponent keramisk lakkbehandling som beskytter mot skitt, UV-stråling, oksidering, trafikkfilm og insekter og gir en dyp glans i lakken som varer. Bodø Bilpleie anbefaler alle kunder å komme inn på en kontrollvask hvert år for å sjekke lakken, og understreker at Ditec ikke kan vaskes av og brytes ikke ned av noen form for kjemikalier en bruker på bilen.
– Når en vokser og polerer bilen sin så forsvinner den beskyttende hinnen etter to eller tre avfettinger og nedbrytningsprosessen av lakken fortsetter. Det hindrer man når man bruker Ditec, sier Hermansen.
Nedbrytningsprosessen av lakken starter i det bilen ruller ut fra forhandleren, og Hermansen anbefaler kunder å ta kontakt allerede før bilkjøpet for å booke inn slik at bilen er beskyttet allerede før bruk.
– Vi rengjør og legger også på Ditec på brukte biler og kan gi tilbake følelsen av å kjøre en flunkende ny og skinnende bil, sier han.
Ditec kan brukes som glassbeskytteslse samt felg- tekstil- og skinnbeskyttelse.
Bodø Bilpleie tilbyr også understellsbehandling, basert på Lanolinolje. Den er 100% miljøvennlig, og gir en ekstremt god beskyttelse mot rust.
– Oljen er motstandsdyktig overfor salt og vann og stopper allerede påbegynt rust på en utmerket måte. Den er fantastisk smørende for alle bevegelige deler i forbindelse med bremser. Den «kryper» inn i hulrom. Produktet er meget anerkjent, og overtar stadig markedsandeler innen antirustbransjen, forteller daglig leder.
Finn Hermansen er i tillegg utlært PDR-tekniker (Paintless Dent Removal) som han selv estimerer til å være én av kun 20 av i Norge. Kurset for å bli PDR-tekniker er omfattende og et krevende fag å lære seg. Hermansen har utført lakkeringsfri bulkretting i 13 år, og er svært ettertraktet for sine ferdigheter.
– En bulk i dag kan ta alt fra 20 sekunder til 3 timer å rette, men det ligger tusentall timer og utallige bulker rettet for å få til den ferdigheten, sier han.
– For mange treffer du dem rett i hjerterota om du kan gjøre noe med bilen deres, for det betyr mye for de og det er den nest dyreste investeringen du har, smiler han.