Det hører til sjeldenhetene å møte en ildsjel som Frank Arild Hagen. Altmuligmannen fra Lillestrøm har blant annet jobbet som tømrer og grossist med salg av sportsutstyr, og har kommet seg opp og fram i næringslivet med salg av profileringsprodukter gjennom Tøft AS som han driver helt selv. Alt takket være en helt unik tankegang.
– Siden det er mange av oss i profileringsbransjen, så er man nødt til å være spesiell. Jeg er rask og best på service; og er det noen som vil holde følge, så får de trene – for her går det unna, konstaterer den muntre og energiske eieren av Tøft AS.
Raskest og best
Frank Arild har 20 års erfaring innen profilering, og har for lengst lært seg at det er kunden som er den store stjernen i showet.
– Kundene er i hovedfokus, og det er det som er det primære; å være best, raskest og levere i tide, poengterer han.
Tøft AS er et navn som Frank Arild har hatt eierskap til lenge, og ordet «tøft» kommer fra en venninne av Frank Arild som mente at han burde skille seg ut med et litt kult navn.
– Tøft er et ord som brukes mye i mange sammenhenger, så det er et blikkfang som gjør at folk husker meg. Det er jo ikke et vanlig industrinavn akkurat, smiler han.
I den selvdesignede logoen gjenspeiles Frank Arilds kjærlighet for Norge med et Norgeskart, i tillegg til at logoen er et bevis på logodesigntjenestene Frank Arild utfører som en ekstratjeneste for sine kunder.
– Jeg har ingen grafisk utdannelse, men jeg tenker på det primære og bruker elementer fra det bedriften driver med når jeg tegner en logo for en kunde, sier han. Det blir en gratisgreie fra min side, så kunden er rett og slett heldig, og jeg håper at de fleste kundene oppdager og ser meg som den kreative personen jeg er, istedenfor å bruke mange tusen kroner på en konsulent, utdyper Frank Arild.
Strekker seg langt
I det store sortimentet til Tøft AS finnes alt fra små duppeditter som penner og kortholdere, til store, fine firmagaver og arbeidstøy med logo. Uansett hvilken type produkt kunden er ute etter, er logoplassering alltid like viktig for Frank Arild, som strekker seg langt for å finne gode og tøffe løsninger for kundene.
– Jeg vil helst ha profesjonelle businessfolk som kunder, for da jobber vi best. Da får kunden gode resultater, en god løsning og riktig vare – akkurat det de vil ha, når de skal ha det, understreker han.
Å levere raskt har en litt annen betydning for Frank Arild enn for andre som jobber med netthandel. Hjertet til Frank Arild banker nemlig ekstra hardt for rask levering til avtalt tid, noe som iblant betyr at man må være raskere enn Posten.
– Jeg har kastet meg inn i bilen for å levere varer til Stockholm og København fordi vi ikke har rukket det med Posten/Jetpak. Å levere i tide er mitt høyeste fokus, og det er ingen som skal slå meg på kundeservice og merverdien av hva de får av meg som person, konstaterer han.
Tøft AS har dessuten gode leverandøravtaler. De fleste produktene blir produsert per ordre, og er ingen såkalte «melk og brød»-varer som finnes på lager. Men til tross for at fabrikker ligger i Kina og alt må spesialbestilles, tar ikke leveringstiden mer enn to til tre uker i mange tilfeller.
Skiller seg ut
Siden Kina av og til har et tvilsomt rykte når det kommer til fabrikker og godkjenninger, har Frank Arild selv reist til Kina og besøkt fabrikkene personlig. De mange turene til Kina har resultert i et tett og godt samarbeid med fabrikkarbeiderne, som følger regelverket til punkt og prikke.
– Det er mange som ikke tror at Kina er i orden i det hele tatt, men de har faktisk like strenge regler som oss! Det finnes så klart de som svinger utenfor, og derfor gjelder det å finne fabrikker som driver seriøst og har internasjonale dokumentasjonspapirer, forteller Frank Arild.
Med gode leverandører i bunn og en daglig leder som ikke er redd for å brette opp ermene og stå på, er reklamasjonene til Tøft AS lik null. Som Frank Arild selv sier: Idrett og næringsliv er basert på det samme. Den eneste forskjellen er at i idretten får du startnummer, men konkurransen er like hard.
– Jeg er våken og dedikert hele veien – det kan jeg slå mange andre på. Det er mange som selger de samme produktene som jeg gjør, men det er bare jeg som kan være meg og gjøre den store forskjellen, avslutter Frank Arild og smiler.