Da Bransjemagasinet møter daglig leder Jan Lie Amundsen og salgssjef Alexander Tindal i Toyota Asker og Bærum for en skikkelig bilprat, så er Jan Lie Amundsen helt klar på at dette året har vært noe helt utenom det vanlige.
– Vi startet året som vi pleier, og hadde positive fremtidsutsikter – men så stoppet alt. I en periode var over 80 prosent av alle ansatte helt eller delvis permitterte. Heldigvis gikk det over ganske fort. Etter en måned kunne vi slippe litt opp igjen, og vi har kommet tilbake til normalfart veldig fort, smiler Jan og fortsetter:
– Ingen i bilbransjen klarte å forutse det som plutselig skjedde videre; nemlig kombinasjonen av at folk måtte feriere hjemme og at man ikke kunne bruke penger på utenlandsturer, gjorde at veldig mange tenkte at: «ok, da kan vi like gjerne bruke penger på bilen».
Han kan nemlig fortelle at bruktbilsalget til Toyota Asker og Bærum har vært helt hinsides, til tross for korona-situasjonen. I løpet av fire måneder solgte de nemlig hele 505 bruktbiler!
Toyota Asker og Bærum, er en veletablert bilforhandler med over 30 suksessfulle år i drift. Et godt etablert hovedanlegg her på Rud, et komplett bilanlegg i Asker, i tillegg til et nytt og moderne skadeverksted på Lierskogen som åpnet dørene i 2015. Toyota Asker og Bærum har i tillegg Lexus.
Treffer godt
Salgssjef Alexander Tindal, mener at Toyota har en modellpalett som treffer det norske folk ekstra godt. For ikke å snakke om det faktum at det finnes hybrider på alle personbilene.
– Den største tingen som skjedde for oss i fjor var at vi fikk ny Rav, Corolla og Camry. De kom samtidig, og de er to av mange volummodeller; én av tingene som Toyota er så heldige med.
I Norge er det mange som har et spesielt forhold til Toyota gjennom den folkekjære modellen Corolla, som for øvrig er verdens mest solgte bilmodell.
Med en plug-in som et fartsfylt supplement til Rav, har Toyota truffet markedet godt. Alexander forteller at den fortsatt selger bra på nyhetens interesse.
– Det er det beste av to verdener! En elektrisk rekkevidde på 70 kilometer betyr at du kan kjøre helelektrisk til og fra jobb. I tillegg har bilen en normal hybrid-motor, så du får ingen ladeangst, du kan bare kjøre! Og så lade hvis du vil, tilføyer Jan og smiler.
Spennende nyheter
Alexander forteller at Prius har vært en viktig modell for Toyota i en årrekke. I fjor kom den endelig tilbake – med firehjulstrekk og i en langt mer moderne drakt enn for 20 år siden.
Han forteller videre om Toyotas mange nyheter:
– På varebilsiden har vi fått en liten varebil vi ikke har hatt på mange år; Proace City. Det er en kanonbil som vi har veldig høye forventninger til! Nå i disse dager kommer også dagens Proace som helelektrisk. Mellom Rav og Landcruiser, så kommer Highlander som fullhybrid, avslører Alexander om den kommende nyheten.
Toyota beskrives av mange som et trygt og godt bilvalg. Salgstallene er generelt sett gode, og for Toyota Asker og Bærum som ligger midt i ett av Norges største elbildistrikter, opplever de en utrolig interesse for elbiler blant det norske folk.
– Toyotas tankegang går ut på at fremtiden er elektrisk, forklarer Jan.
Han forteller at mens vi gjerne vil ha morgendagens produkt akkurat nå, jobber Toyota heller steg for steg.
Lengter til solid state
– De er tydelige på at: «Ja, vi skal levere både plug-in og konvensjonelle elbiler», men de venter til solid state-batteriene kommer. Og det er ikke veldig langt unna, røper han.
Jan forklarer at de fleste elbilene som blir produsert i dag, mer eller mindre er konvensjonelle biler som er blitt elektrifisert. Det betyr at de kjøreteknisk sett ikke er optimalisert. Dette vil gi Toyota en stor fordel på elbil-markedet, når tiden er inne for lanseringen av ny batteriteknologi.
– Toyota sier at i det øyeblikket de har et solid state-batteri som veier en tredjedel av dagens batterier og kan fullades på 20 minutter, da skal de bygge en Toyota som er optimalisert i forhold til komfort og kjøreegenskaper, sier han entusiastisk.
– Det elektrifiserte personbilmarkedet i Norge har modnet veldig. Det er litt ufarliggjort, og på næringssegmentet kan det være krav om elektriske drivlinjer for å vinne anbud, forteller Alexander.
Alexander og Jan mener det finnes mye å glede seg til fremover. Med helelektriske Proace og lanseringen av Proace City EV neste høst, vil elektriske varebiler trolig fylle en viktig og etterlengtet funksjon for blant annet bygg- og anleggsmarkedet.
– Jeg tror det er mange bedrifter som vil tenke at; «Vi må ha en elektrisk varebil eller sju», smiler Jan avslutningsvis.