Mobile-kjeden teller per i dag totalt 33 butikker på landsbasis. Mobile Jessheim er én av dem. For nøyaktig ti år siden, overtok Mobile Jessheim butikken etter Chrico Bil, og mange av de i dag 18 ansatte fulgte med over til Opel- og Mazda-forhandleren. Daglig leder Tommy Gulliksen, tok over roret som daglig leder her fra 1. februar i 2021, og kan fortelle om et svært godt bilår til tross for Koronaen.
– 2021 har for oss vist takter for å bli et rekordår! Vi leverer over budsjett på alle merker; det vil si på bruktbil, nybil, verksted og delelager, til tross for Koronautbrudd i februar med full nedstengning, forteller Tommy.
Rekordomsetning
Han fremholder at det er mye takket være sitt merkerepertoar, som Mobile Jessheim har sprengt gamle salgsrekorder.
– Vi har vært heldige med de merkene vi har, og at vi har attraktive modeller. Vi har levert veldig gode tall både på Mazda og Opel, og så får vi antageligvis rekordomsetning på antall bruktbiler i tillegg – for bruktbil er et viktig område, påpeker han og smiler.
Da den spenstige Mazda MX-30 ble lansert i 2020, ble den store SUVen tatt godt imot av dem som gjerne ville ha en god elbil nummer to. Siden MX-30 har en noe lavere rekkevidde, var det nemlig mange som fant ut at Mazdaen var rimelig nok som et meget godt supplement til hovedbilen.
– Det er den bilen vi har solgt klart mest av i 2021! Nå i høst ble prisen satt ned med 20 000 kroner, så innstegsmodellen til 249 000 ble plutselig satt ned til 229 000 kroner, så nå får du en helt ny premium japansk bil med den kvaliteten, gliser Tommy.
Han forteller videre at SUVen Mazda CX-5 har vært en storselger i mange år, men at salget har dalt noe i nyere tid på grunn av alle hybridene som er blitt lansert.
– Vi selger fortsatt CX-5 med diesel, men der vil arvtakeren CX-60 komme nå i 2022. Den ligner på CX-5 men er en premium bil som kommer med bensin-plugin hybrid, og etter hvert som sekssylindret diesel lett-hybrid. I tillegg kommer Mazda med Mazda 2 hybrid i samarbeid med Toyota, kan Tommy røpe.
To merker med mye å by på
Selv har den bilentusiastiske daglige lederen stor tro på både Mazda 2 og CX-60.
– Vi er jo midt i et grønt skifte, og det grønne skiftet er kommet for å bli, det er det ingen tvil om! Vi har en enorm kundeportefølje her på øvre Romerike av Mazda CX-5-kunder som har vært veldig trofaste og fornøyde med den bilen, og for dem som kjører en eldre CX-5, vil CX-60 være et veldig godt alternativ, understreker han.
Opel ligger ikke på latsiden, de heller. Elbilene Corsa-e og Mokka-e er urokkelige bestselgere, for ikke å snakke om de større varebilene Vivaro-e og Zafira-e Life som treffer et nytt publikum.
– Zafira-e Life er en stor familiebil på 6-9 seter, som er veldig fleksibel. Og i 2022 kommer Combo-e Life som elektrisk, med fem eller syv seter og skyvedører. Det blir veldig spennende, smiler Tommy.
Mobile Jessheims salgssuksess i sommer, skal SUVen Grandland X ha en del av æren for. Det er en robust firehjulstrekker med 300 hester, som går både på bensin og elektrisk. Allerede i 2022 venter en facelift, selv om Grandland X er en nyhet for i år.
– I 2022 kommer også gode gamle Astra med et nytt designspråk – først som plugin hybrid og deretter med el. Neste store milepæl er i 2024, da alle Opel-modeller vil ha en elektrifisert versjon, og Opel er også ett av merkene som kommer til å ligge veldig langt fremme når det gjelder produktutvikling. Fra 2028, vil Opel bare tilby elektriske biler i Europa. Det er enda en bekreftelse på Opels dedikasjon til elektrisk mobilitet. Når de i tillegg vil levere biler med inntil 800 km rekkevidde, så lover det godt for det norske markedet. Vi er veldig klare for å gå inn i 2022, konstaterer Tommy med et stort smil.
Kundetilfredshet i høysetet
Her ved Mobile Jessheim, er kundetilfredsheten høy, og både selgere og kundemottakere får velfortjent skryt fra både Mobile-kjeden og sine to bilmerker. I år er de så langt blant de beste Opel-forhandlerne i Mobile på kundeservice, og er dessuten best på Mazda av alle 33 Mobile-butikker.
– Mitt motto er at det er helt gratis å være hyggelig! Det koster ingenting å være høflig og blid. Og så er jeg veldig opptatt av å gjøre klare og tydelige avtaler med kunden slik at det ikke oppstår misforståelser. Det samme gjelder selvfølgelig på verkstedet; der skal jobben alltid gjøres til avtalt tid og pris, understreker Tommy avslutningsvis.