Centralgaragen er Drammens eldste eksisterende bilforhandler, med sine 104 år i tjeneste. De har vært forhandler for Mazda siden 1967 og Hyundai siden 1994.
Hyundai har de bestselgende elbilene KONA og IONIQ på merittlisten, mens Mazda har vært noe tilbakeholdne på den elektriske fronten. Elbilene fra Hyundai har nærmest kommet på løpende bånd de siste årene, mens Mazda har glimtet med sitt fravær på elbil-fronten. Nå ser det imidlertid ut til at Mazda endelig er blitt med på elbil-toget, de også.
Elbilnasjonen
– Norge har blitt en elbilnasjon, og vi selger mindre av Mazda på grunn av at de nesten bare har hatt bensinbiler frem til nå, forteller Helge Støle, daglig leder i Centralgaragen AS.
– Det som nå er kommet fra Mazda, er den helt nye elbilen Mazda MX-30. Den kommer også med en rekkeviddeforlenger, men det er usikkert når den kommer til Norge. I fjor høst kom Mazda med en ny Mazda3 og helt nye CX-30, De ble lansert med en helt ny motorteknologi. De er superspennende! Det kan i alle fall bli stor suksess, mener Helge og smiler.
Med rekkeviddeforlengeren, går bilen kontinuerlig på elektrisk motor-framdrift, med en generator som muliggjør en forlengelse av rekkevidden. Bilen blir da en slags omvendt hybrid.
Mindre Co2 og lavere kostnad
Mazda har utviklet et mindre batteri som gir mindre Co2-utslipp i produksjon, og som er en langt billigere løsning på sin elbil MX-30.
– MX-30 er veldig prisgunstig og har en rekkevidde på 200 kilometer (WLTP). Den selges mer som en bybil, og er i størrelsen mellomklasse.
Det er trolig en perfekt bil for dem som pendler til og fra jobben; en typisk bil for hverdagslig bruk. Rekkevidden holder kanskje ikke hele veien for de lengre turene, men til gjengjeld er ladetiden også mye kortere.
– Her tror jeg folk ofte tenker feil. Mange er veldig opptatt av rekkevidde, og tenker ikke så mye på forbruket i forhold til fossile biler, mener Helge.
En av bestselgerne blant fossilbilene her hos Centralgaragen, er Mazda CX-30. Ifølge Helge, er den også blant de beste kvalitetsmessig.
Med hybridløsningen mildhybrid, får du dessuten redusert toppene på forbruket. Hjelpemotoren gir den ekstra kraften i en oppoverbakke, og er en god løsning for å spare både penger og energi.
– Det er bra vi har biler å tilby dem som ikke kan velge el fordi de må ha hengerfeste eller firehjulstrekk, for da må du opp i en relativt dyr elbil.
På offensiven
Hyundai er veldig på offensiven når det gjelder fremtidens biler, og fikk et solid forsprang på elbil-markedet i 2016 i forbindelse med lanseringen av IONIQ electric. Med en ventetid på opptil ett år, gikk bilen hjem hos mange.
– IONIQ fikk en facelift i 2019, og går nå 311 kilometer ifølge WLTP, og er oppgradert utvendig og innvendig. Det er solgt cirka 10 000 biler til nå i Norge – og den er fortsatt kjempepopulær, faktisk den elbilen med flest fornøyde kunder!
Siden rekkevidde er et hett tema for mange elbil-entusiaster, er KONA med en rekkevidde på hele 484 km ifølge WLTP, en bil man må legge merke til.
– KONA kom best ut økonomisk, og den bruker lite. Den er ikke den største, men den er stor nok! Du kan ha takboks og en liten henger, og den har mange muligheter, sier Helge.
Mulig salgssuksess
Hyundai Tucson, er en familiebil som kommer første kvartal neste år. Helge spår at den blir en knallbra bil og en mulig salgssuksess med sine 260 hester og både bensin- og elmotor.
– Vi ønsker oss en utstillingsbil, og den kommer. Vi har solgt IONIQ og KONA uten bil i utstilling i flere år, og bare levert og levert, så vi er vant med å ikke ha utstillingsbiler. Men man må jobbe med å snakke bil istedenfor å vise, ler han.