Jan Erik Stuedal har jobbet med løsninger rettet mot arbeidsmarkedet siden 90-tallet, og fikk god bruk for sin mangeårige kompetanse innen rekruttering da han i 2012 begynte å jobbe med de sosiale og digitale mediene. Et arbeid som skulle føre til oppstarten av dagens Post Social AS.
– Det skjedde lite nytt i rekrutteringsbransjen og jeg ville utfordre tradisjonelle tankesett og se hvordan vi kunne utnytte de nye mediene; de sosiale og digitale mediene er jo de desidert største uansett hvordan man vrir og vender på det! Jeg visste at disse mediene av mange ble brukt veldig bra i markedsføring og brandingsammenheng, men jeg mente at det kunne føre til et stort rekrutteringspotensial - hvis brukt riktig, forteller Jan Erik innledningsvis.
Rett person til rett stilling
Å finne ut hvordan sosiale medier kunne brukes i en rekrutteringssammenheng, skulle derimot vise seg å bli en mer omfattende reise enn han hadde tenkt seg. Verktøyene til de sosiale mediene er jo i utgangspunktet utformet for markedsføring og branding, og Jan Erik hadde en lang reise foran seg med å finne ut hvordan å kunne bruke verktøyene, og bygge kampanjene, for best mulig å tiltrekke de riktige kandidatene. Men i 2015 var Post Social i mål, og siden den gang har de hjulpet mangfoldige bedrifter med å tiltrekke rett person til rett stilling.
– Det var veldig nytt for mange, men mottakelsen var overveldende positiv. Det er den fortsatt, og det er en glede å gå ut på kundemøtene, for når de ser og forstår hva det faktisk er vi driver med, så blir de ofte positivt overrasket. Forutenom HR gjelder det også både markeds- og kommunikasjonsavdelingene, sier Jan Erik med et smil.
– Vi merker også at våre resultater har ført til at vi har fått et meget godt renommé.
Storkjøkkenleverandøren FFS, er én av Post Socials faste og svært fornøyde kunder. De opplevde å få flere relevante søkere når de overlot rekrutteringen til Post Social - og flere ansettelser etterpå er servicesjef Sindre Meeg overbevist om at de kommer til å fortsette å benytte seg av Post Socials tjenester.
– Vi valgte Post Social etter at vi i lang tid hadde prøvd å rekruttere via de tradisjonelle plattformene, og oppdaget at vi egentlig fikk litt dårlige søkeantall og lite relevante søkere. Da tenkte vi at vi burde prøve sosiale medier og se om vi kan få tak i folk der, og derfor prøvde vi Post Social, forteller Sindre. Vi fikk egentlig et veldig bra antall interesserte på første runde! Før hadde vi bare 7-8 søkere, men nå hadde vi plutselig 40 søkere, som til slutt også endte med ansettelser. Derfor har vi valgt å bruke dem noen runder til, og det fortsetter vi med så lenge vi kan, konstaterer den fornøyde servicesjefen.
Gjør et komplekst fagområde enkelt
– En blir ofte overrasket over hvor mye som faktisk ligger bak vårt arbeid. Når det er sagt er det jo nettopp derfor vi eksisterer. Selv om vårt arbeid, på vegne av kunde, er komplekst, skal det jo være svært enkelt for kunden å bruke oss, understreker Jan Erik muntert.
Hva er veien videre for Post Social?
Forutenom å levere treffende, nytenkende og kreative kampanjer, skal Post Social være en motpol til quick fix-løsninger som finnes på markedet. Disse har ifølge Post Social gjerne som målsetning å få ut flest mulig kampanjer, til lavest mulig pris, og hvor viktige deler av prosessen med å utarbeide effektive kampanjer, ser ut til å komme i andre rekke.
– Det prates mye om datadrevenhet og fjonge termologier som for eksempel Data-Driven Talent Aquisition, som har vært i vinden. Det ligger mye i datadrevenhet og det er en viktig del av hvordan vi jobber med deler av prosessen. Når det er sagt er arbeidsmarkedet i konstant endring, og det krever menneskelig kunnskap, lærdom og forståelse innen rekruttering for å få suksessfulle kampanjer. Data må blant annet kombineres med forståelsen av hvordan å bygge kampanjer og deres budskap, for å utløse handinger, hos riktige kandidater, innen forskjellige bransjer og fagområder, påpeker Stuedal.
Har du avslutningsvis noen tips til de som vil lykkes?
– For å lykkes må en ha gjennomtenkte kunnskapsbasserte prosesser, og de er langt mer omfattende enn de fleste tror. Om du planlegger å kjøre kampanjer selv, via markedsavdelingen, kommunikasjon, HR eller via en ekstern leverandør, samle all relevant intern kompetanse og ta et møte med de som har gjort dette i lang tid først. Da får du verdifull kunnksap og riktige perspektiver, for så å kunne ta en bedre kunnskapsbasert kvalitativ beslutning. Det kan være fryktelig dyrt å ta feil, avslutter Stuedal.