– For meg som bilmann, er Porsche noe av det morsomste du kan jobbe med, innleder Petter Johannessen med et stort smil.
Petter har en stor og smittende pasjon for merkevaren Porsche og opplevelsene de kan tilby sine kunder på Porsche Center Oslo. Han har mangeårig erfaring i bilbransjen, med en imponerende CV som inkluderer leder- og direktørjobber hos flere store aktører i bilbransjen. Petter ble daglig leder hos Porsche Center Oslo i april 2019.
– Det som er unikt med Porsche kontra veldig mange andre merker, er at hit kommer det veldig bevisste kjøpere. Du kommer ikke hit bare fordi du har et transportbehov; hit kommer det kunder med stor bilinteresse. Det å få jobbe med en sånn kundegruppe, som er så dedikert og spesielt interessert i produktet de skal ha, er en gave for enhver i denne bransjen, forteller Petter entusiastisk.
Kundeopplevelse i premiumsjiktet
Han brenner for å gi Porsche Center Oslos besøkende og kunder, den helt spesielle opplevelsen.
– Jeg syns det er veldig spennende med kundeopplevelser, og det som virkelig er inspirerende er å bidra med å levere opplevelser på det nivået man må, når man jobber med Porsche, fastslår han.
Porsche Center Oslo, startet i et lokale på Økern, men er siden 2010 lokalisert på Ryen, i større og moderne fasiliteter som går over tre etasjer, og som har blitt utvidet etter behov i løpet av årene.
– Den siste ombyggingen gjorde vi nå i forbindelse med lanseringen av Taycan. Vi har utvidet salgsflaten vår betraktelig, og utvidet verkstedkapasiteten vår, så nå har vi både nye og brukte biler på samme plan, for her snakker vi ikke om brukte biler, bare nye eiere, forsikrer Petter med et smil.
Han forteller videre om konseptet til den unike forhandleren som selger ett av verdens mest luksuriøse bilmerker.
– Vi på Porsche Center Oslo, er opptatt av å utvikle oss digitalt og tilby gode digitale løsninger på alle områder. Samtidig ønsker vi å være litt gammeldags i forhold til den personlige servicen. I dagens digitale tidsalder må du tilby noe som er litt utenom enn å bare vise en bil på et gulv, så vi jobber hardt med å gjøre besøket her spennende og interessant.
Ekstraordinært og personlig
Det er mye som vitner om en opplevelse helt utenom det vanlige. Skal du innom verkstedet for en liten eller større reparasjon, får du en dedikert hall der en kundemottaker gir deg en personlig gjennomgang før teknikeren tar over. Og mens du venter på at bilen din skal bli ferdig, kan du besøke Carrera Café for en liten matbit og god kopp kaffe, og slå deg ned i loungeområdet, enten du vil sitte og jobbe eller bare slappe av.
– Og så har vi faktisk en liten innendørs golfbane der man kan putte litt om man har lyst til det, sier Petter muntert.
– Vi har også bygget utleveringshaller for å gjøre den opplevelsen ekstraordinær, og vi jobber mye med den personlige servicebiten. Det går fortsatt an å ha et møte med en selger i 2021, forsikrer han.
Som et ledd i samme konsept, kunne Porsche Center Oslo åpne dørene til Porsche Studio Oslo på Aker Brygge i juli. Det er et konsept i samarbeid med kaffepartneren Supreme Roastworks, som kombinerer kafé med showroom, der terskelen er lav for å ta en hyggelig Porsche-prat over en god kopp kvalitetskaffe.
Porsche Studio Oslo x Supreme Roastworks. Foto: Kyle Meyr
Storselgeren Taycan
Det er ikke bare opplevelser rundt salg og kundeservice som bidrar til den positive stemningen. Det gjør også Porsches høyaktuelle modeller, der Petter stolt kunne presentere den nye elektriske Taycan-modellen Cross Turismo tidligere i år. I år er det nemlig Taycan – og særlig Cross Turismo-utgaven, som har solgt best ved Porsche-forhandleren i Oslo.
– Det startet med kontraktsignering i mars, og eksploderte fra dagen prisene ble offentliggjort. Det har så langt resultert i 380 solgte Taycan-biler, og totalt rundt 440 biler her på Porsche Center Oslo, forteller Petter fornøyd.
Cayenne e-hybrid, er ifølge Petter også en storselger. Det er en fornyet hybridløsning i SUV-versjon, som har fått lengre rekkevidde.
– Cayenne er helt fantastisk! Den er sømløs og bra, og en stor SUV er akkurat det den norske kjøperen vil ha; familievennlig og sportslig, fastslår han.
Volummessig, er det altså bilene med elektrisk drivkraft som selger mest nå for tiden. Men for dem som fortsatt ønsker en helt fossildreven bil, er den tidløse 911, den perfekte bilmodellen. Likevel ser fremtiden svært elektrisk ut for premiummerket Porsche.
– Porsche jobber videre med sin elektriske strategi, så vi har et håp at om at vi mot slutten av neste år kan begynne salget av de neste spennende modellene fra Porsche. Så vi ser veldig lyst på fremtiden, smiler Petter avslutningsvis.