Det er umulig å ikke bli munter av byggmester, tømrer og takstmann Roger Haagensens entusiastiske væremåte. Roger er nemlig ikke hvilken tømrer som helst; han er influenser-byggmesteren som ikke er redd for å by på seg selv, når han i sine videoinnlegg viser frem baderomprosjekter og den nye, store baderomtrenden mikrosement, for sine 54 000 følgere på Instagram.
– Jeg fikk et tips om at jeg burde ha en Instagramside, siden jeg lagde så fine bad. I dag er det så mange som henter inspirasjon fra nettet istedenfor kataloger og fysiske butikker, og da er Instagram en veldig stor kilde, forteller Roger om hvordan han havnet på Instagram.
Fra «Instagrammer» til influenser
I dag er Roger svært aktiv på sosiale medier, og er flittig til å vise frem produkter og knytte samarbeid med kjendiser så vel som leverandører. Det tok derimot litt tid før han ble en vant influenser, og til å begynne med ville han aller helst ikke vise seg selv i sine innlegg.
– Til å begynne med la jeg ut mest før- og etter-bilder, og det var faktisk bare to år siden jeg publiserte den aller første videoen på Instagram hvor jeg selv var med og pratet. Jeg hadde lenge en slags «forakt» for influenser-merkelappen, og jeg må innrømme at jeg for to år siden sa at: kall meg gjerne en «Instagrammer», men ikke influenser, innrømmer Roger med en god latter. Men så har jeg da blitt en influenser, og kanskje litt for mye influenser også, spøker han.
Roger poengterer at målet hans ikke er å være influenser, men å lage flotte kvalitetsbad. Og kvalitetsbad, det er noe Roger virkelig kan. Roger begynte å jobbe for en Bademiljøforretning i Oslo i 1998, der han jobbet frem til 2003. Det var der han lærte seg å bygge bad skikkelig.
– Etter det har jeg brent for bad, og da jeg startet for meg selv i 2003 sammen med en annen byggmester, var jeg ansvarlig for bad og tok alle baderomoppdragene, forklarer han.
Stor på mikrosement
I 2012 skilte Roger og byggmesterpartneren lag. Roger solgte seg ut og startet for seg selv i 2015 som Byggmester og Takstmann Haagensen AS i lokasjoner på Strømmen, etter å ha fullført en mesterutdannelse og takstmannstudier i godt voksen alder.
Byggmester og Takstmann Haagensen AS har i dag fem ansatte, og er på mange måter en familiebedrift. Her jobber nemlig både broren, svigersønn og sønnen til Roger, og alle i staben bortsett fra én har en eller annen tilknytning til familien Haagensen. Roger forteller at han for noen år siden kom over trendmaterialet mikrosement, som i dag er et utrolig populært alternativ til fliser på baderommet. I dag er Roger blant de største i Norge på utføring av mikrosement mot privatmarkedet, og legger mikrosement på omtrent 70 til 80 bad i året.
– Vi totalrenoverer cirka 30 bad i året, og i fjor la vi mikrosement istedenfor fliser på mer enn halvparten av disse badene. I tillegg kommer mikrosement ofte inn som et mye billigere og langt mer miljøvennlig alternativ til å rive ut flisene, om man bare vil oppgradere sitt fullt brukbare bad. Istedenfor å totalrenovere badet, så legger vi bare mikrosement oppå de gamle flisene, opplyser Roger.
Byggmester og takstmann Haagensen AS tilbyr en garanti på fem år på arbeidet han utfører (håndverksloven) og Roger er så overbevist om han bygger tette bad, at de tilbyr hele 12 års tetthetsgaranti på totalrenovering av baderom.
– Jeg vil si det er veldig mange fordeler med mikrosement: med mikrosement blir det et sømløst resultat uten fuger, som er lett å holde rent. Det blir helt glatte områder, så man slipper å legge silikon i hjørner – og mikrosementen er i tillegg med på bevegelsene i huset. Med mikrosement på badet får man rett og slett et bedre innemiljø, konstaterer den muntre baderomseksperten.
Fra nyttår er planen å satse mer på salg av mikrosement og baderomsmøbler over disk. I den forbindelse kommer Byggmester og takstmann Haagensen samtidig å holde kurs i utførelse av mikrosement for privatpersoner – et kurstilbud som er helt gratis for kunder som handler mikrosement hos dem.
Norges desidert hyggeligste tømrer
Med den nye baderomleverandøren Scala Bad som et komplement til merkene Foss Bad, Korsbakken Bad, Geberit og Vikingbad, ser Roger lyst på fremtiden. Og i år ble han faktisk både nominert og kåret til «Norges hyggeligste tømrer», noe som ikke har vært vanskelig å forstå etter Bransjemagasinets møte med den joviale og jordnære influenser-byggmesteren.
– Jeg fikk ganske mange nominasjoner og stemmer, og i begynnelsen av august fikk jeg vite at jeg hadde kommet til finalen. Da jeg vant finalen i min kategori, fikk jeg en utenfor-kroppen-opplevelse, og det var utrolig fint å få den prisen! Men det aller fineste med å vinne er å få en anerkjennelse av det jeg streber mot hele tiden; rett og slett å være meg selv og å skape en hyggelig opplevelse for kunden, sier Roger med et varmt smil.