Appen, med AR-teknologi i bunn, blir omtalt som ’Pokemon Go for kampanjer’. I et virtuelt landskap navigerer brukerne en personlig avatar for å jakte på konkurransekampanjer der de kan vinne premier og tilbud fra annonsørene til Geddit.
– Geddit er en verdensomspennende, nestegenerasjons marketing-plattform hvor vi knytter bedrifter som trenger eksponering til mennesker som er opptatt av opplevelser og utfordringer, sier investor og tidligere Chess-gründer Vollvik.
Geddit fører brukeren til et produkt, en konkurranse eller en gode, for å oppnå salg, merkevarebygging eller merkevarekunnskap, og engasjerer bedriftenes kommende kunder på en ny måte, forteller Vollvik.
La oss ta et eksempel. Telenor er sponsor av en konsert på Telenor Arena hvor Rihanna skal opptre for 10.000 personer. I et slikt tilfelle vil Geddit være en perfekt plattform for Telenor å nå ut til publikummerne på. Telenor formidler før konserten at alle på konserten bør laste ned Geddit, hvor de da kan vinne et eksklusivt møte med Rihanna, signerte t-skjorter og lignende. Da kan Telenor sette opp et virtuelt tårn i Geddit-applikasjonen for konserten.
Det virtuelle tårnet sender ut spill og konkurranser til Rihannas ventende fans, i tiden før hun kommer på scenen. Før Rihanna skal opptre vil det bli annonsert 30 vinnere som har vunnet et backstage-møte og signerte t-skjorter. Alle som deltok men ikke vant hovedpremien, vil motta et unikt tilbud fra Telenor.
I et slikt scenario vil bruk av Geddits plattform resultere i engasjement og spillglede hos flere tusen personer, 30 vinnere av unike Rihanna-premier, og potensielt 10.000 personer som mottar et unikt tilbud fra Telenor.
Vollvik forteller at dette gir spennende muligheter, og at det er en helt ny måte å tenke markedsføring på i hele verden.
Vollvik selv kom på ideen, men nevner flere navn som hovedbidragsytere til utviklingen av plattformen.
– I motsetning til mange internasjonale suksesser, så er vi en ganske voksen gjeng. Det er nok litt spesielt siden alt kommer fra ungdommen i dag, sier han.
Han påpeker at gjennom lange liv har de klart å holde kreativiteten og fantasien konkret, og vil i motsetning til yngre aktører, unngå datakommunikasjonsfeller.
– Dette prosjektet kunne nok flere tenkt seg frem til, men summen av alle de jeg har bragt på laget har vært med å lage og utviklet ideen til noe helt vanvittig bra. Men i dag er også det vanvittige mulig, sier Vollvik.