– Jeg synes at folk skal komme hit og få seg noe veldig godt å drikke. Vi har et så stort sortiment at vi har noe for alle smaker, og vi lager også veldig mye kaffe og alkoholfrie drinker. Her skal man kunne slappe av og føle seg hjemme. Alle er hjertelig velkomne til Underbar!
Og med det har du nettopp blitt invitert til en av de hyggeligste utestedene på Aker Brygge i Oslo. Micke Andersson er daglig leder for Underbar, en cocktail- og whiskybar. Hit kommer alle slags kunder, unge som gamle og velstående som ordinære. Felles for dem alle, er det at de ønsker seg noe godt i glasset som de kan kose seg med i en hyggelig atmosfære. Baren har i utgangspunktet 23-årsgrense, men klientellet er noe eldre og har en snittalder på 40-50 år, forklarer Andersson.
– Vi profilerer oss mest som en whiskybar. I sortimentet har vi cirka 530 typer, og det er single malt som er mest populært. I tillegg til at japansk whisky har blitt en trend, har også gin tonic tatt helt av.
– Før hadde de fleste barer et par kjente gin-merker som alle kjente til. Men mange flere har dukket opp etter hvert, og ikke minst reiser mange nordmenn til Spania hvor det er vanlig med gin-barer. I Spania serveres ofte gin tonic i store, runde glass med masse is, bær og fruktskall, og det ser jo veldig lekkert ut, da.
Hos Underbar har de drøyt 100 forskjellige typer gin og et stort utvalg av tonic. Med andre ord har du litt å velge mellom. Og det er det store utvalget som gjør at det kreves høy kompetanse og kunnskap av de ansatte bak bardisken.
– Man skal være profesjonell og kunne lage en god drink uten å måtte stå foran kunden og smake seg frem. Hvis en kunde ønsker en spesiell drink, må man lytte til vedkommende. Ingen bartender kan alt, men man må lytte og lære av gjestene sine. Utover det kan man søke og lese på internett, og smake seg fram utenom arbeidstiden.
Hos Underbar er uteserveringen åpen året rundt, takket være varmelamper som gjør det godt og varmt. Her sitter folk utendørs og koser seg sommer som vinter.
– Det beste med jobben er å se at man gjør folk glade, og når folk tar oss i hånda og takker for kjempegode drinker og fin atmosfære. Vi på Underbar skal utvikle oss videre slik at vi ikke stagnerer. Det viktigste er å ha en god kvalitet på de som jobber her slik at vi alltid kan yte god service til gjestene våre.
Foto: Duncan Philip Jones