Suzukis nye modell ACROSS, er et hett tema nå om dagen hos Lauvstad Bil Notodden, der daglig leder Tor Erik Skildrud og selger Morten Tvervik, er i ekstase over den prisvinnende firehjulstrekkeren.
– For det første, så er det en ultimat familiebil! Den er stor og romslig; du har plass til hele familien, bikkja bak, og takboksen på taket. Det andre som er veldig bra, er det som er i vinden nå om dagen; det er en plug-in hybrid, som kan kjøre med en kombinasjon av strøm og bensin – eller kun strøm, forteller en entusiastisk Morten om Suzuki ACROSS.
Markedsledende rekkevidde
ACROSS er blitt markedsledende med sin rekkevidde, og omtales ofte som best i klassen med sine 75 kilometer på ren strøm.
– Flere tester viser at den klarer opp til 93 kilometer uten spesielle hensyn. Rekkevidden er enestående, fastslår Morten.
Morten forteller spøkefullt at det ligger i Suzukis DNA å levere biler med firehjulstrekk. Det er nemlig ytterst sjelden at Suzuki kommer med en bil som ikke trekker på alle fire, og ACROSS er selvsagt intet unntak.
– Fremkommeligheten er enorm. Kombinert med automat og plug-in, så er den bare en fryd å kjøre. Det er 306 hester i den, i kombinasjon med bensinmotor og to elmotorer, så den er frisk i avsparket – 0-100 på 6,1 sekunder!
Videre betegner han komforten som fantastisk, og skryter stort av det høye sikkerhetsnivået - som er blitt hyllet i et flertall tester. ACROSS kommer dessuten med en standard tilbehørspakke, som virkelig imponerer.
– Utstyrsmessig har du det du trenger og mer til. Hovedpunktet er full LED-lyspakke, som jeg selv setter veldig pris på. I tillegg får du nødbremsesystem, ryggekamera, blindsone- og filskiftevarsling og alle disse tekniske duppedittene. Den er fullpakket, konkluderer Morten og smiler.
Utsolgt på rekordtid
Da ACROSS ble lansert i september 2020, fikk RSA som importør inn 800 biler. Like før jul, var alle 800 solgt. Nå lander det snart ytterligere bestillinger med ACROSS-biler hos Lauvstad Bil, men også denne gang har bilene blitt utsolgt på rekordtid.
– Mottakelsen har som sagt vært veldig bra. I reportasjer og tester, ruller de ut terningkast 5 og 6 hver eneste gang, og samtlige kunder som er innom og prøver bilen, er frelst etterpå! Og det er beskjedent sagt. Den har fått en veldig god mottakelse, og det ser ut til å bare fortsette, sier Morten.
Her på Lauvstad Bil Notodden, har de valgt å spesialisere seg på merkene Nissan, Suzuki og Isuzu – og har med disse tre merkene noe for alle.
– «Rangen» vi har, treffer alle! Den treffer privatkunder i alle aldre, og den treffer proffkundene. Vi har en skikkelig «range» spesielt på Nissan, og så har vi elbil, plug-in hybrid, varebiler og pickuper som treffer de fleste behov.
Lauvstad Bil Notodden ble etablert i 1993, og har 11 ansatte per dags dato. Til tross for en lokal forankring, har ryktet om dem spredt seg på kryss og tvers av Norge takket være ryktebørsen, der de har et rykte på seg for å være ekstra gode på kundebehandling. Dette har resultert i kunder fra Sørlandet og faktisk helt opp til Mo i Rana.
Personlig kundebehandling
– Vi har et høyt fokus på kundetilfredshet. Vi er en relativt liten forhandler, så vi er helt avhengig av at kunden er fornøyd med opplevelsen, forklarer daglig leder Tor Erik, og utdyper:
– Kunden kjøper en opplevelse, for den nest største investeringen etter huset ditt, er bilen din. Og da spiller det ingen rolle om det er en bruktbil eller nybil, for opplevelsen til kunden er like spesiell uansett, og det er den opplevelsen vi må strebe etter å levere. Vi må bare legge hjertet i hånda til hver enkelt kunde, for hver enkelt kunde er like viktig, fastslår han.
Han forteller om en stamkunde som har kjøpt flere biler hos dem, og som gjerne anbefaler dem videre til andre i nærområdet. Slikt resulterer i mer personlige kundeforhold, der man er på fornavn med hverandre og iblant også slår av en hyggelig prat over en kopp kaffe.
Morten forteller at den personlige kundebehandlingen gjør at det er mye enklere å følge opp kundene i ettertid. For er det ett område som Lauvstad Bil Notodden skiller seg ekstra godt ut på, så er det ettermarkedet!
– Kundeforholdet starter først når jeg har levert bilen. Det hjelper ikke om du har en god kjøpsopplevelse med meg som selger, hvis ettermarked-avdelingen ikke funker. Om en kunde har 3-5 dårlige år med ettermarkedet, så kjøper han ikke bil hos oss igjen, sier Morten avslutningsvis.