Cartec Norge AS, eies og drives av far og sønn; Petter Bekkelund og Jonas Holter Hansen. Cartec ble etablert i Holland i 1985 og ble startet opp i Norge av Jan Riise, som la sin elsk på de innovative bilpleieproduktene etter å ha besøkt en messe i Holland i 1996.
– Cartec har egentlig vært ganske lenge i Norge, og vi tok over i 2004 da jeg kjøpte opp firmaet av Jan Riise, forteller Petter innledningsvis.
De har siden den tid bygget firmaet stein for stein, og har hele tiden beholdt sitt fokus på gode og effektive bilpleieprodukter.
– Vi føler at vi er ganske profesjonelle rundt den biten, for det er egentlig kun det vi har jobbet med hele tiden, men nå prøver vi å få noen flere bein å stå på, røper Petter.
Bredt produktutvalg
Med et bredt utvalg av produkter, har Cartec Norge utviklet seg til å være en totalleverandør for sine proffkunder i bilbransjen, slik at kundene slipper å handle flere steder enn hos Cartec.
– Vi skal være en totalleverandør. Istedenfor å bare selge vaskemidler, prøver vi å ha hele «rangen» slik at man egentlig ikke trenger å kjøpe fra noen andre steder, men bare forholde seg til oss, påpeker Petter.
Mesteparten av produktene de selger, kommer fra Cartec B.V i Holland der de har en egen fabrikk. Siden produksjonen foregår i EU, er produktene både sikre og lovlige, og for Petter og Jonas var det en selvfølge å drive med merkevaren Cartec, som de var godt kjente med.
– Før vi tok over Cartec Norge, så drev vi med bilpleie og var kunder av Jan Riise og Cartec. Det var sånn vi visste at det var gode produkter før Petter tok over – det var jo de produktene vi brukte selv, forteller Jonas med et smil.
Ny nettbutikk
Nå har Cartec Norge-teamet nylig lansert en etterlengtet nettbutikk som har vært på tegnebrettet i noen år, og forhåpningen med nettbutikken er at den skal forenkle kundeopplevelsen og fungere som en forhandlerportal.
– Det er som en informasjonsside der man også kan bestille fra. Det er jo bedriftskundene vi lever av, og derfor er siden hovedsakelig rettet mot dem. Folk har mast på dette lenge, så det har vært gode tilbakemeldinger, og det er flere av våre faste kunder som har begynt å bruke den allerede. Det kommer flere produkter i fremtiden, og nettsiden skal bare bli bedre og bedre, lover Jonas.
Cartec Norge har nå gleden av å presentere et helt nytt produkt for en helt ny kundegruppe; nemlig spillkontroll-produktene fra Ikaros Cleantech, for bransjer som håndterer farlig avfall og kjemikalier.
– Vi har fått en leverandør på de produktene, med alt fra absorbenter til krisekar, og har fått mange nye kunder i helt andre bransjer. Mange av de kundene har miljøkrav på at man skal kunne håndtere kjemikalier hvis det skulle bli en lekkasje i for eksempel et vaskeanlegg, forteller Jonas.
Jonas er glad for at de nå har flere bein å stå på i tillegg til vaskeproduktene, og ved å være en komplett leverandør, håper han at mange ønsker å velge Cartec Norge.
– Vi vil være et komplett firma der du kan få alt sammen fra oss, fastslår den muntre daglige lederen.
Populært produkt
I 2019 kom Cartec ut med suksessproduktet Ceramic Guard, som er en keramisk lakkbeskyttelse med karbon, noe som er veldig i vinden akkurat nå – spesielt i Norge hvor vi har mye salt på veiene.
– Keramisk lakkforsegling er ikke like stort i andre land, men så fort det ble lansert i Norge, Sverige, Danmark og Finland, så har det eksplodert! Karbon er veldig sterkt og samtidig veldig fleksibelt, så man får alt i ett lag, og med ekstremt god holdbarhet, skryter Jonas om produktet.
Ceramic Guard har høstet mange positive tilbakemeldinger, og selv om det tok lang tid før produktet ble lansert, ble keramisk lakkforsegling raskt en favoritt blant de profesjonelle aktørene i bilbransjen.
– Produsenten brukte nesten fem år på testing og utvikling, så vi var litt usikre på hvordan det skulle bli mottatt siden det kom litt sent ut på markedet, men det har gått som en drøm, understreker Jonas med et smil.
Cartec Norge er landsdekkende og dekker mesteparten av landet - enten med postforsendelser eller personlige leveranser.
– Vi har ukentlige kjøreturer på Østlandet, til Kristiansand og Innlandet med en bil som er full med varer! Det er veldig greit med en rullende godteributikk som kommer fast på døra, fleiper Jonas.
Både far og sønn er klare på hva som er den store suksessfaktoren til Cartec Norge.
– Service og oppfølging er det vi lever av, og det er veldig viktig å vise at man er en trygg leverandør som man kan stole på. Ingen av oss er spesielt gode selgere, så vi lever av tillit, avslutter Jonas spøkefullt.