I dag er vi på besøk hos HaSt Maling & Interiør AS, på Konnerudsenteret i Drammen. Og det er slettes ingen vanlig fargebutikk, må du tro. Her blir man som kunde både sett og hørt. Vi får en hyggelig prat med en engasjert og blid innehaver som elsker å prate med sine kunder.
– Jeg og kona har begge to mange års erfaring fra finansbransjen, men jeg ble lei av bransjen, alle kravene og bruk- og kastmentaliteten, forklarer innehaveren, Øyvind Straume.
Sommeren 2016 tenkte han litt ekstra over livet sitt. Han ville ta grep og tenke nytt, starte med blanke ark etter en utbrenthet. Derfor sa både han og kona opp jobbene sine i banken, og tok over et lokale på Konnerudsenteret. Straume tok kontakt med fargekjeden Wifa, som er en familiedrevet kjede basert i Drammen, og som enmannskjede som har eksistert i over 20 år.
– De hadde et konsept jeg syntes var midt i blinken for oss. De står for avtalene med leverandørene og er veldig gode på det, smiler han. Utforming av butikken og prisene står jeg for helt selv. Vi har Wifa og grossistene i ryggen, og det er en trygghet for oss, smiler han.
Etter mye om og men, startet HaSt Maling & Interiør opp i mars i fjor. Hele 250 stykker kom innom på åpningsdagen. Og selv om det var en stor avgjørelse å endre valg av karriere så drastisk, så har han aldri angret eller sett seg tilbake.
– Jeg synes det er moro å jobbe med mennesker. Ikke å sitte med all papirjobben i bakgrunnen. Det gir så mye energi og glede å drive med noe du liker! Det gir en glede å se at folk blir fornøyd, sier han fornøyd.
HaSt Maling & Interiør har lite til felles med de store i bransjen. Som en liten og lokal butikk er takhøyden høy og kontakten med kundene god. Dette er en butikk hvor det er trivelig å komme inn, du blir sett, hørt og får gode råd. Straume kjenner ofte igjen kundene sine, og tar opp tråden igjen neste gang de kommer inn: «hvordan gikk det med oppussingen?», «ble fargen slik du forventet deg?».
– Vi både bor og jobber her, jeg kjenner mye folk og jeg er nødt til å være veldig ryddig på det vi driver med. Jeg er nødt til å selge kvalitetsprodukter som folk kjenner igjen. Slik som Jordan-pensler og Jotun-maling.
– Vi lever av tillit. Og når kunden kommer tilbake igjen og igjen, det er da du vet at det fungerer. Vi tuller litt med kundene, byr på oss selv, er blide og gir gode råd, sier Straume med et smil.