Bilskade Kvinesdal ble etablert for ti år siden; et samarbeid mellom Kverneland Bil Kvinesdal og Toyota Flekkefjord, som er med på eiersiden. Bilskade Kvinesdal er eksperter på lakkering – fra heldekkende lakkeringer til mindre reparasjoner. Daglig leder og kundemottaker, Morgan Nilsen, har jobbet ved bilskadeverkstedet fra dag én, og startet sin karriere for nesten 30 år siden som lærling i billakkering hos Flekkefjord Bil.
– Jeg har gått gradene og startet etter hvert Bilskadesenteret Flekkefjord hvor jeg jobbet frem til for ti år siden, forteller Morgan, som er innom Toyota Flekkefjord daglig for å hente deler og taksere biler for dem som bor i Flekkefjord.Utfører skadereparasjoner for forsikrings- og privatkunder
Han forteller videre at Bilskade Kvinesdal er et skadeverksted for personbiler og varebiler, med karosseri, oppretting, bilglass og lakkering.
– Omtrent 90 prosent er forsikringsskader, men vi gjør private jobber også. Vi har avtale med de fleste forsikringsselskapene, og disse må vi prioritere. Men vi tar mer enn gjerne imot private kunder, og gjør så godt vi kan, konstaterer Morgan muntert.
Bilskade Kvinesdal utfører «smart repair» på småskader der det er mulig, og tilbyr også polering eller lakkering av frontlykter med matt glass, samt justering av hovedlys på de fleste bilmodeller. Bilskadesenterets spesialister kan også reparere alle typer plastskader på bilen, inkludert sveising og liming av de fleste plasttyper som brukes i bilindustrien.
Det frittstående bilskadeverkstedet med totalt ti ansatte, fikser alle merker og fungerer som et merkeverksted for Toyota, Volvo, Ford, Polestar og MG med alt av data og tilgang på de forskjellige bilmerkene. Det geografiske nedslagsfeltet for forsikringskunder er hele Listeregionen i tillegg til Moi, Flekkefjord og Mandal.
– Vi har kunder fra Stavanger til Kristiansand, og siden mange har hytter i området velger de ofte å fikse bilen sin når de først er på hytta, poengterer Morgan.
Har tolv utleiebiler
Dersom uhellet er ute og bilen må inn på reparasjon, har Bilskade Kvinesdal tolv biler til utlån. De fleste kundene har nemlig rett på leiebil, som er inkludert i forsikringen, men Bilskade Kvinesdal kan også leie ut biler så lenge de har biler ledig.
– Det er faktisk en del turister som kommer fast på sommeren, og som ringer til oss og spør om de kan leie bil. Det gjør vi gjerne hvis vi har biler ledig, understreker Morgan med et smil.
Etter flere år i bilskadebransjen kan Morgan konstatere at bilene har blitt mye sikrere og at det er langt færre av personskadene. Morgan og hans dyktige team bestående av billakkerere, bilskadereparatører og lærlinger, retter opp i det meste av de kosmetiske skadene, men Morgan understreker at de ikke tar seg av rene mekaniske jobber, det gjør de kun om det er i forbindelse med skade.
Morgan opplyser at det første man skal gjøre som bileier om man har vært uheldig på veien, er å melde skaden til forsikringsselskapet.
– Det gjør kunden selv på nettet, og det er nokså enkelt. Da får man et skadenummer, og det trenger vi for å lage en takst. Forsikringsselskapet sender oss deretter en mail med alle opplysninger, før bilen kommer til oss og vi kan starte takseringsprosessen, utdyper Morgan.
Et kvalitetsstempel
Taksering er en enkel sak for Morgan, som har taksert biler i over 20 år og har vært borti det meste av skader.
– Når jeg takserer tar jeg bilder og sender det inn til forsikringsselskapet sammen med taksten, før de til sist godkjenner taksten.
Det tusen kvadratmeter store lokalet til Bilskade Kvinesdal, er synlig rent og ryddig. Morgan kan nemlig fortelle at de har et stort fokus på miljø og HMS, og at det profesjonelle bilskadeverkstedet i Kvinesdal jobber mot å bli en Miljøfyrtårnsertifisert bedrift.
– Miljøfyrtårn er rett og slett et kvalitetsstempel som settes pris på hos forsikringsselskapene. Det er en veldig positiv ting – som også bidrar til et godt arbeidsmiljø, avslutter Morgan.