For Norske Porter gjelder det ikke bare å være god, de skal nemlig være best. Vagle mener at det er slike ambisjoner som gjør at de ble kåret til å bli Gasellebedrift i 2018. Det norske importselskapet som hovedsakelig er på B2B-markedet kjøper varer fra et konsern som holder til i Europa, men som eies av et selskap i Japan. Dette selskapet er størst i USA og har som mål om å bli størst i Europa også. Varene kommer kjapt, og Norske Porter sørger for at deres arbeid også blir gjort like kjapt: De kan nemlig levere pakker over natten ut til både Åndalsnes og Stavanger.
Med mål om å alltid svare kunden samme dag, har de skapt både lojale og mange kunder. Fra at Vagle begynte i Norske Porter for åtte år siden, har de klart å vokse betraktelig med disse verdiene. Det året Vagle begynte, omsatte bedriften for 7,5 millioner, mens de i fjor omsatte for 26 millioner.
– Vi har virkelig klart å bygge oss opp fra da jeg begynte, og enda større skal vi bli, sier Vagle optimistisk.
Per nå henter Norske Porter kun varer fra solide leverandører og er i dag hovedimportør av Novoferm i Norge.
– Novoferm er en av de ledende produsentene av blant annet garasjeporter i Europa, og vi er en veldig stolt importør, forklarer daglig leder.
Merkevarene Norske Porter fører er blant annet Promstahl, Metacon, Dalmatic, Tormatic, D-fence, Flexiforce og RDA, og disse hentes ut fra rundt 12-13 fabrikker. Det er kun de beste produktene og merkene som får innpass i produktkatalogen deres.
– Ja, jeg kommer aldri til å sette navnet mitt på noe billig Kina-import. Jeg vet vi kunne kjøpt enkelte ting, som for eksempel motorene og dørene, veldig mye billigere – men jeg kommer ikke til å gjøre det. Kunden blir mer misfornøyd, vi fremstår useriøse og det blir flere reklamasjoner.
Hvordan går en kunde frem hvis de ønsker hjelp fra dere?
– Da sjekker de hvilken av våre forhandlere som er nærmest der de bor, dette kan man blant annet søke opp på nett. Deretter avtaler forhandler og kunde når de skal komme for å sjekke området deres og gjøre målinger. De måler portåpningen, slik at porten som kommer blir skreddersydd.
Dersom noe skulle skje med varen du kjøper fra Norske Porter, har kunden fem års garanti på motor og styring, samt ti års garanti på portpanel. Bedriften kan melde om svært få reklamasjoner, noe som gjør at de kan opptre fleksibelt når en kunde opplever problemer, eller utfordringer, som Vagle foretrekker å kalle det.
– Ja, ler Vagle, jeg liker ikke å kalle noe et problem, fordi problemer høres så endelig ut, sannheten er jo at de alltid kan fikses. Derfor kaller jeg det heller utfordringer.
Og dersom Norske Porter får kunder som opplever utfordringer etter at garantifristen har gått ut, gjør de gjerne noen unntak og hjelper kunden. Dette vet Vagle at kundene setter pris på.
– Vi ønsker å hjelpe kunden, ikke gjøre livet deres vanskeligere. Når man har proffkunder, som vi har, må man være litt rund i kantene og tenke på hva som kan hjelpe dem i deres travle hverdag.
Vagle forteller om en kunde som oppdaget noen flekker på et panel, og lurte på hva han skulle gjøre med dette. Da bestilte Vagle et nytt panel for kunden uten ekstra kostnad – fiks ferdig, klappet og klart!
– Når jeg sier vi er straight forward og enkle, så mener jeg det. Vi tør å gjøre de grepene som gjør kunden virkelig fornøyd.
Selv liker Vagle å møte folk på den gode gammeldagse måten: i person. Han bruker derfor mye tid på å reise rundt for å møte kunder, og reisingen gjør han aller helst ved hjelp av bil.
– Mange spør meg hvorfor jeg ikke flyr, men som regel er det fordi jeg må ta med meg så mange tunge brosjyrer og annet utstyr for å vise kunden, og da passer det best i bil. Dessuten kan jeg ringe til kunder fra bilen, det kan jeg ikke på flyet, legger han til.
Vagle har store planer og ser lyst på fremtiden.
– Jeg tror ikke det blir noe roligere neste år, hvorfor skulle det det? Vi har fått inn nye produkter og venter på flere varer som skal på lager. Vi skal jobbe for å få en enda bredere portefølje. Intensjonen min er virkelig å breie oss ut, sier daglig leder.