Når man møter Fiskerutas sprudlende gründer Pål Raymond Sømme, er det nærmest utenkelig at han for bare noen år siden knapt visste forskjellen på torsk og laks, og heller ikke spiste fisk selv. Da Pål Raymond startet Fiskeruta i 2010, var det nemlig med to tomme hender og et sterkt ønske om å bygge en suksessfull bedrift fra bunnen av.
– Min bakgrunn er langt fra innen fisk og skalldyr! Jeg gikk mekanisk fag på videregående og begynte hos faren min som jernbinder, og jobbet der i fem år samtidig som jeg gikk befalskolen, sier Pål Raymond. Jeg fant veldig fort ut at det å stå i støv og binde jern og lage betongpåler, ikke var framtiden min, og jeg ville gjøre noe annet, fortsetter han.
Profesjonaliserte fiskesalg på døra
Da Pål Raymond ble rammet av en bilulykke, ble han rett og slett tvunget til å bytte jobb, og etter flere kortvarige karrierer i henholdsvis bilbransjen, finans og forsikring, startet han på BI med en drøm om å en dag starte noe eget.
– Jeg tok sjansen, kjøpte en gammel Hiace 96-modell som nesten ikke satt sammen og kjøpte to frysebokser som jeg la i bilen. Jeg hadde en god kompis som hadde drevet med fiskesalg før og som sa at det var store muligheter til god butikk. Jeg tenkte at om det var en bransje som måtte profesjonaliseres, så var det fiskebransjen, forteller Pål Raymond, som ønsket å skille seg ut som en profesjonell aktør i bransjen.
Fiskerutas første kjøretur gikk til Hokksund, og de første fire salgene Pål Raymond fikk i løpet av halvannen time, er den dag i dag fortsatt trofaste kunder av Fiskeruta. Etter ett år med god utvikling og positive tall, fikk Fiskeruta sin aller første frysebil i 2012.
– Da tok det av, og jeg merket med en gang at troverdigheten kundene hadde til oss, var mye høyere. Veldig mange kjører med frysebokser bak i bilen, og det er ikke helt optimalt, så jeg fant ut at det var veldig viktig å profesjonalisere bilene. Nå har vi 21 slike fiskebiler, og vi er blant de som har flest i landet, forteller Pål Raymond.
Fant den beste fisken
De første syv årene var det mye prøving og feiling i forhold til ansettelser, men med tiden ble Pål Raymond stadig flinkere til å finne ut hvilke som passet perfekt til å representere Fiskeruta. Fiskeruta AS har med andre ord blitt bygget stein for stein siden oppstarten i 2010, men den joviale daglige lederen kunne likevel aldri sett for seg at han skulle sitte med en omsetning på 80 millioner kroner etter bare 12 år i drift.
– Vi har en god stamme med gode folk, og vi har 40-50 ansatte til enhver tid. Vi dekker områdene fra Namsos til Mandal, og vi får faktisk bestillinger helt fra Tromsø, smiler Pål Raymond, som røper at leveranseområdene vil utøkes med tiden.
Da pandemien slo ned i Norge i 2020, stod ikke fiskebilene til Fiskeruta stille et eneste sekund. I en tid der alle var mye hjemme, var de fleste overlykkelige over å få kjøpt fersk fisk på døra og slippe turen ned til butikken. Siden den gang har de ikke sett seg tilbake, og i dag er Fiskerutas morsomme og lett gjenkjennelige logo forbundet med et stort sortiment av fisk av den aller beste kvaliteten.
– Da jeg startet i 2010 hadde jeg ikke så stor kunnskap om produktene. Jeg syntes det var ufattelig frustrerende å ikke kunne se om produktene var bra eller dårlige, og bare måtte stole på leverandørene. Ved den tiden da jeg var såpass liten, brydde ikke leverandørene seg om de gav meg et mindre bra produkt. Jeg satte etter hvert beina kraftig ned, og dro inn til Oslo for å finne den beste fisken, forteller han.
Ekte fiskeglede
Der fikk de et godt samarbeid med en partner som møtte Pål Raymonds strenge krav. Dette er noe fiskebedriften har vunnet mange gode kundeforhold på, siden de ofte får tilbakemeldinger med en gang det er noe.
– Vi er superkritiske når det gjelder råvarene. Vi krever det beste, vi er kjempenøye og inspiserer hvert eneste produkt før vi selger det. Vi gir oss ikke før vi finner det perfekte produktet, og vi er veldig nøye på standardisering av produktene. Når en kunde handler av oss én gang, så skal de få det samme type produktet av oss hver eneste gang, fastslår Pål Raymond.
Selv om Fiskeruta vokser for hvert eneste år, så putter Pål Raymond alltid inn overskuddet i bedriften for å legge til rette for fremtidig vekst. Målet er å komme opp i en omsetning på 100 millioner kroner.
– Vi selger ikke bare for å selge, vi selger for å være en glede i hverdagen. Fiskemat skal være en glede, avslutter «gladlaksen» Pål Raymond.