I dag er vi i Mo i Rana, der vi besøker den store familiebedriften Bernhard Olsen AS her på deres hovedkontor.
Bernhard Olsen AS produserer merkevaren Ranahytta og vi møter salgssjef Hege Olsen og sektorleder Pål Inge Andersen, som tar imot oss med åpne armer, og praten går lett. Olsen er nærmest født inn i familiebedriften, kan hun fortelle, og startet karrieren sin i Ranahytta i 2007. Siden har hun jobbet med salg og marked, og fått med seg lærefull erfaring om markedets brå svingninger mellom høy- og lavkonjunktur.
Andersens jobb er å støtte arbeidet til medarbeidere, som i staben er teknikere, selgere og markedsmedarbeidere, og han jobber med pris, kalkyler og tegningsutvikling i Ranahytta.
– Hva er Ranahytta?
– Ranahytta er en merkevare som strekker seg tilbake til 70-tallet. Formen vi har i dag, som er basen for produksjonen og elementtypene vi bruker i bunnen av produktet, ble startet først på 90-tallet, forklarer Andersen.
– Elementbyggesettet til Ranahytta var tuftet på selvbyggertanken, men ting utvikler seg og vi ser i dag større etterspørsel etter montasjetjenester, sier Andersen. Ønsker du imidlertid å gjøre egeninnsats egner hyttene seg godt for det. Byggesettene er selvbyggervennlige og det er penger å spare på egeninnsats. Ranahytta følger med i trender og er selvfølgelig oppdatert i forhold til tekniske endringer som følger av lovverk.
Behjelpelige med søknader
Den hendige kan altså velge hvor mye han vil bygge selv, og hvor mye som skal bli lagt på innleide aktører. Med egne tømmerlag kan Ranahytta tilby hjelpen som behøves for å reise en hytte og vel så det. Papirmølla som følger med anskaffelse av hytte, kan være overveldende for de fleste, og noe de færreste makter å sitte med selv. For den som ønsker, kan Ranahytta sammenstille de rette dokumentene og ta seg av søknadsprosessen fra a til å.
– Byggesøknad er en viktig bit, og vi har valgt å beholde den i eget hus for å ha kontroll. Det er ganske omfattende, og det stilles store krav i dag. Vi ordner dette for oppdragsgiver og tjenesten besørges av våre to medarbeidere som sitter med dette på fulltid, sier Olsen.
Lett i aksjon
Med salgsnettverk i hele landet, sørger Olsen for å spre Ranahyttas glade budskap for hele Norge.
– Vi er ganske så lett i aksjon hvis vi trenger det. Vi deltar på messer, er synlige og er der det skjer, smiler hun.
Norges største hyttemesse foregår nå i vår på Norsk Hyttesenter utenfor Lillestrøm, dette er en stor happening for hyttebransjen. Der har Ranahytta en egen visningshytte som står der permanent, bemannet med ansatte som kan svare på alle mulige spørsmål om de populære hyttemodulene. På Norsk Hyttesenter er det også en mindre utgave av messen som arrangeres i september. Ranahytta deltar også på lokale messer rundt om i det ganske land.
– Det er forskjell i ferdighetsgraden til byggesettene rundt omkring, og vi mener at vi er en av dem som har den høyeste ferdighetsgraden. Det er gode byggesett. Kvaliteten firer vi ikke på, og alt blir beregnet etter gjeldende forskrifter, sier Andersen.
Bernhard Olsen AS har i tillegg til Ranahytta nok en stor sektor, nemlig boliger. Som en del av Nordbo-kjeden, omsetter de cirka 70 til 100 boenheter i året. Men de er nøye med å skille de to virksomhetene.
– På Nordbo-siden er vi en regional tilbyder av byggesett og boliger, mens på hyttesiden er vi en nasjonal tilbyder med kunder fra Vadsø i Nord og Lindesnes i Sør, utgreier Andersen.
– Hvordan går det egentlig med hyttebransjen i dag?
– Bransjen er tøff. Det er mange seriøse aktører og harde konkurrenter. Men viljen til å investere i en hytte, er stor.
Samtidig lider vi av at kravene til finansiering og lån har blitt innskjerpa den senere tiden, forteller Andersen og Olsen.
Viktig med infrastruktur
Ett av Ranahyttas spesialfelt er den unike evnen til å tilpasse seg vår tids forventninger på hvordan vi vi best nyter fritiden vår på hytta. De fleste vil ha god komfort, strøm, nett, vann og avløp, men det finnes også de som ønsker en enklere standard på hytta.
– Men som sagt de fleste har ønsker til infrastruktur. Vei, vann og avløp er noe folk setter høyt i dag. Vi vil ha komfort på hytta!
Ved å bygge ut egne hyttefelt, har Ranahytta skapt seg en kompetanse innen utbyggelse av infrastruktur. I skrivende stund har de ledige tomter ved havet i vest i Tomsvika og i fjellet i øst i Umbukta der det er lett tilgang til vidder så langt øyet kan se.
– Tilgangen på hyttetomter er god. Vi ser imidlertid at det er mange grunneiere som har fine arealer egnet for bygging men som ikke makter å fullføre planarbeidet for å få disse salgbare. Ifølge Andersen er det en nødvendighet i dag å kunne tilby sikre rammer ved salg av tomter og da må det være utført utbygging av den infrastruktur som skal tilbys.
– Kommuner flest skjønner at hyttebygging vil være med på å bære den kommunale infrastrukturen på sikt, men det er ikke alle kommuner som har den innstillingen. Noen ser gjerne på hytter som et fremmedelement som de gjerne vil ha mindre av, sier Olsen.
Stor fleksibilitet
Muligheten til å snu seg raskt ligger sentralt i Ranahyttas bedriftskultur, og med egne arkitekter på huset og to fyldige hyttekataloger, ligger forholdene godt til rette for å møte nordmenns økende ønske om investering i hyttelivet.
– Vi har utviklet det meste selv, har stor fleksibilitet i systemet og en stor spennvidde. Om en kunde blar i katalogen og ikke finner helt den hytta han kan tenke seg, så har vi et rikholdig arkiv med 2 500 hytter tilbake i tid, sier Andersen, som oppfordrer alle som er interesserte i hyttebygging til å ta kontakt for å finne den perfekte løsningen.
– Kvalitet er et stempel som skal foreligge i denne bedriften, og det mener vi at våres produkt har, smiler de to.