– Vi er helsepersonell med bred kompetanse. I bunn og grunn er vi sykepleiere som driver en butikk. Når kunden kommer til oss for å handle, møter de mer enn en vanlig butikkansatt; hos oss møter de alltid fagpersoner med bred fagkompetanse, forteller butikksjef Ingrid Kaldahl.
Etter overtakelsen av to bandagistbutikker i 2014 i Levanger og Steinkjer, setter Norengros Ødegaard Engros AS fokuset på helse. Helsebutikkene formidler og leverer blåreseptvarer blant annet innen inkontinens, stomi, ernæring, kateter og ulike produkter innen sårbehandling og kompresjon. Unikt ved tilbudet i Ødegaard Engros' helsebutikker, er at de ansattes kompetente kunnskap er gjort tilgjengelig for kundene. De syv butikkansatte og to kundeservicemedarbeiderne har solid kunnskap med over ti års arbeidserfaring fra åpen omsorg og sykehus som sykepleiere.
Og ikke minst: de har tid til kunden.
– Vi har et eget samtalerom der de kan ha en prat i fred og ro om deres situasjon og utfordringer. Vi har taushetsplikt, og alle opplysninger hos oss vil bli behandlet konfidensielt.
Yter ekstra service
Butikksjefen forteller at Helsebutikkene er for alle, ikke bare dem som er syke og har et problem. Det handler like mye om velvære og forebygging som det å lindre og behandle. Kundegruppen er fra 0-100 år. I løpet av en dag møter de kunder med ulike utfordringer, der de gir råd og veiledning i valg av produkter og hjelpemidler. I mange tilfeller må de råde dem til å oppsøke en spesialist for videre hjelp som for eksempel lege eller en stomisykepleier.
Kundene ved helsebutikkene har ikke alltid mulighet til å ta turen til butikkene, da yter butikkmedarbeiderne ekstra service og byr på hjemmebesøk. Kaldahl forteller at de ansatte observerer sammen med hjemmesykepleien og gir råd og hjelp. Om det er en stomibruker som har utfordringer med lekkasje, kan de gjøre en vurdering i samarbeid med kunden og hjemmetjenesten.
Konkurransedyktige priser
I butikkene er det viktigste salget av blåreseptvarer, men de fører også helseprodukter og vanlige relaterte handelsvarer som blant annet hudpleieprodukter, førstehjelpsutstyr, kompresjonsstrømper, ortoser, tempur og sårpleieprodukter.
Av ergonomisk fottøy har helsebutikkene et godt utvalg. Kaldahl og hennes medarbeidere er alltid behjelpelige med å gi kundene gode råd og personlig veiledning i jakten på bekvemt fottøy og fotpleieprodukter som passer kundenes behov.
– Og vi har gode priser på de fleste produkter, legger Kaldahl til.
Hun påpeker at de handler varer og produkter direkte fra leverandører, og uten ekstraledd i prosessen gjør dette produktene rimeligere.
Basert på produktnyheter driver de også med kursing for brukergrupper og hjemmetjenesten, sier butikksjefen. Hun forteller at de arrangerer fagkvelder og seminarer for helsepersonell ute i distriktet.
– Vi er også ute og bistår helsesektoren med kurs og produktveiledning, og vi arrangerer flere temakvelder både til helsepersonell og pasientgrupper. Det siste seminaret hadde vi nå i høst for hjemmetjeneste, legekontorer, tannleger, dyrleger og sykehjem. Vi fikk god respons, det hever kompetansen og vi ser et tydelig behov for slike arrangement ute til de som jobber med vår kundegruppe.
Utvidet forbrukstilbud
Ødegaard Engros AS, som opprinnelig er fra Ålesund, ble en del av Norengros kjeden i 1986. Totalleverandøren er Norges største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor. Norengros Ødegaard Engros AS har til sammen fem forbruksvarebutikker og utvidet tilbudet fra forbruksvarer til å bli en fullsortiments-grossist i alle fylkene de representerer med kjøpet av helsebutikkene fra Medipro AS med lager og kontor i Levanger. Grossisten selger til blant annet sykehus, legekontor, dyrleger, tannleger og privatbrukere, og har tilgang på det meste av helseartikler.
– Helsebutikkene er stadig i vekst og vi ser lyst på fremtiden. Jeg er veldig stolt av mine dyktige ansatte som hver dag bidrar til å gjøre en forskjell for våre fantastiske kunder, avslutter Kaldahl.