Stian Høydahl har alltid vært interessert i friluft og sport, og gikk lenge med en drøm i magen om å starte noe eget. Han fikk ideen til Billigmarkedet.no for syv år siden da han jobbet i XXL, og så at det fantes et forbedringspotensial i hvordan varene ble kjøpt inn og distribuert til de ulike avdelingene.
– Jeg syntes også det var mer spennende å plukke ut varer selv, så det begynte med at jeg tok inn ting som solbriller og friluftsting fra utlandet og solgte på Finn.no. Og det jeg solgte, kjøpte jeg nytt - for det var sånn jeg fikk det til å gå, smiler Stian, som til å begynne med holdt til i garasjen til foreldrene sine.
Pushet grensene og vokste seg større
Butikkgeskjeften startet egentlig som en hobby ved siden av lærerstudiet, men på kort tid vokste hobbyen seg større og større.
– Etter tre års tid fikk jeg en del av lageret til butikken til onkelen min, og etter ett år ble hovedbutikkens lager ledig, forteller Stian.
Stian valgte likevel å utdanne seg til lærer, og jobbet som kontaktlærer i tre og et halvt år med butikkdrift på deltid, før han for et år siden sluttet som lærer for å satse helhjertet på butikkdrift på heltid. Han ansatte raskt sin første medarbeider, og i dag består Billigmarkedet av syv ansatte.
– Salgsmulighetene har alltid vært der, men det har handlet om hvor mye tid man har til å markedsføre det. Man må hele tiden pushe grensene for hva man klarer og orker, sier Stian, som er glad for at han fulgte drømmen sin.
I fjor klarte Billigmarkedet å tredoble inntektene ved å satse mer på turprodukter og bestselgerproduktet hengekøyer, og nettbutikken bugner over av alt fra spiselige produkter til alt du trenger for å legge ut på en langtur i villmarka.
– Hengekøyer er spesielt populært, og det har vi hatt helt fra starten av. Vi satser egentlig mest mulig bredt for å finne alle mulige ting, og vi har alt fra godteri, leker, kjøkkenutstyr og turutstyr – for å ikke være for nisje mot en ting. Vi skal treffe hele året for å ha et jevnt trykk, men volummessig er det kategorien friluftsutstyr som vi selger mest av, forteller Stian.
Lave priser, høy kvalitet
I starten baserte Stian innkjøpene på egenimport fra Asia, rett fra fabrikk. Mange av produktene man finner i nettbutikken er såkalte «no brand»-produkter, og Stian røper at mange kjeder selger de akkurat samme produktene, men dyrere, siden de selges under et merke.
– Skal man selge på nett, må man være billigst i forhold til tilsvarende produkter innen de vi konkurrerer med, fastslår han.
Selv om prisene er lave, holder produktene alltid en god kvalitet. De fleste produktene kvalitetssikres og prøves ut av Billigmarkedet før de kommer ut for salg i nettbutikken, og de selger aldri noe som ikke holder mål kvalitetsmessig.
– Noen er kanskje fortsatt litt skeptiske til å handle på nettet, men vi har alt på lager og sender kun fra Norge. Vi har kort leveringstid og fine muligheter til retur, og det er faktisk ganske lite som kommer i retur, så det virker som folk er fornøyde med det de får, avslutter Stian med et smil.