NNZ Norway AS er datterselskap av det nederlandske emballasjeselskapet NNZ, som ble grunnlagt i 1922. Det ærverdige, familieeide selskapet, har sitt hovedkontor i Holland og har avdelinger i hele 14 land. NNZ Norway er en underdivisjon av NNZ Nordic, med hovedkontor i Danmark og overordnet ansvar for markedene i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
– NNZ Nordic ble startet helt fra «scratch» med tanke på emballasje til fersk frukt og grønnsaker. Siden jeg hadde kunderelasjoner i Norge, ble det naturlig å starte der, forteller Lene Hulten, General Manager i NNZ Danmark.
Minst mulig matsvinn
Det er ingen tilfeldighet at emballasjegiganten NNZ ble født i Nederland; et land som har lange tradisjoner med import og eksport av frukt og grønt. NNZ har gjennom mange år opparbeidet seg en solid erfaring innen forbrukeremballasje og transportemballasje – to emballasjetyper som muliggjør transport av skjøre matvarer, med minst mulig matsvinn.
– Verdiene NNZ tilfører markedet, er at vi tenker nytt og gjenbruker materialer i pakkemaskinene med minimale tilpasninger. Det er vårt DNA, sier Hulten og utdyper: Samtidig prøver vi hele tiden å opprettholde og tilpasse oss i forhold til markedsmekanismer som lokale sesonger; jordbærsesong eller nypotetsesong.
I Norge er vi stolte av våre korte sesonger med høykvalitetsprodukter fra vårt langstrakte land. For å sikre en optimal levetid på ferske matvarer, er ett av tiltakene å bruke emballasje med høy kvalitet. Siden vi ikke er med i EU, befinner Norge seg dessuten på et høyere sikkerhetsnivå når det kommer til matsikkerhet, og Norge ligger helt fremst i utviklingen av ulike forbrukeremballasjer – spesielt bærekraftige emballasjer.
– NNZ Norway kjennetegnes av bærekraft, innovasjon og miljø. Bærekraft er vår store styrke, og vi er så heldige å ha med oss Stine Hallgren, som er en viktig talsperson for bærekraft, poengterer Hulten.
Best på bærekraft
EUs nye emballasjedirektiv vil stille enda strengere krav til emballasjeløsninger, og selv om regelverket ikke trer i kraft før 2030, ønsker NNZ Norway å ligge i forkant med fremtidens emballasjeløsninger.
– Det krever et godt samarbeid med pakkeriene og kundene våre, for å finne ut hva som fungerer og hva vi må gjøre for at det skal fungere godt også i fremtiden. Siden vi ikke er en produksjonsbedrift kan vi kombinere materialer og teste ut nye løsninger – uten at det koster for mye. Vår ambisjon er å være best på bærekraftige emballasjeløsninger, fastslår Stine Hallgren i NNZ Norway.
Som en emballasjeaktør er NNZ forpliktet til å sørge for at emballasjen er optimal i forhold til transportavstand. En god emballasje vil kunne holde salaten sprø og fin – selv om den er transportert fra Spania. En optimal emballasje skal også legge til rette for grønnsakens normale livssyklus, slik at eksotiske frukter for eksempel kan modnes mens de transporteres.
– Noen grønnsaker dyrkes i veksthus, produseres på friland eller dyrkes vertikalt. Forskjellige grønnsaker og frukter krever forskjellig atmosfære, og ved å favne de ulike produksjonsmåtene, får vi en inngående kunnskap om kulturen, understreker Hulten.
NNZ sørger hele tiden for å ha en direkte forsyningskjede til pakkeriet. Slik kan de minimere omkostninger og være konkurransedyktige – hele veien til Norge.
Store ambisjoner
NNZ Norway har hatt en god utvikling siden oppstarten – en utvikling som primært er basert på gode relasjoner og gjensidig respekt. Med to fast ansatte ved NNZ Norways kontor i Lier, er selskapet en aktør som tar ansvar og responderer raskt.
– Vi styres av vår kompetanse, kunnskap og nærhet til markedet. Vi er i alle ledd i forsyningskjeden, noe som styrker vår samhørighet til frukt- og grøntprodusentene, sier Hulten, som mener de har en viktig oppgave i å inspirere forbrukeren til å spise mer «grønt».
NNZ har ambisjoner om å bli en betydelig emballasjeleverandør av forbrukeremballasje til spiseklare salater og ferdige matretter. Lene Hulten ser en rekke spennende muligheter, og understreker at de er i en konstant læreprosess i forhold til produkter som skal emballeres.
– Vi blir ofte stemplet som en klimaversting siden vi driver med emballasje, men vi tar ansvar for den største klimasynderen; matsvinn. Vår oppgave er å pakke produkter godt for å forhindre matsvinn, og vi skal gjøre det så lett som overhodet mulig for forbrukeren i butikk. For å komme med gode løsninger til bærekraftig emballasje må man forstå hele prosessen, avslutter Lene Hulten.